avajeh

ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی در زمینه های مختلف خانواده، اعتیاد، ازدواج و ...

avajeh

ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی در زمینه های مختلف خانواده، اعتیاد، ازدواج و ...

مبدل پوشی | علت و درمان اختلال مبدل پوشی

مبدل پوشی از جمله اختلالاتی است که می تواند در سنین مختلف بروز پیدا کند. والدین معمولا رفتارهای مبدل پوشی فرزندشان را نادیده گرفته و با اجبار و انکار او را از این کار منع می‌کنند. اما در سنین بالاتر فرد در خفا و گاه در میان خانواده و حتی جامعه امیال خود مبنی بر پوشیدن لباس های جنس مخالف نشان می‌دهد. معمولا خانواده ها به مبدل پوشی دخترانشان اهمیت چندانی نمی‌دهند اما این رفتار پسران خود را بسیار ناشایست قلمداد می‌کنند. این تفاوت عقیده موجب تمرکز بیشتر این اختلال روی مردان شده است. در ادامه درباره راه های تشخیص و درمان اختلال مبدل پوشی توضیحات بیشتری داده ایم. 

منبع: مبدل پوشی | علت و درمان اختلال مبدل پوشی

مبدل پوشی

مبدل پوشی رفتاری است که هنوز به طور قطعی نمی‌توان واژه اختلال، انحراف یا حتی ملال جنسیتی را درمورد آن به کار برد. این رفتار بسیار نادر می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. سن وقوع این پدیده نیز اهمیت دارد. در این گرایش افراد که بیشتر هم شامل اقایون می شود لباس های زنانه را می‌پوشند و این موجب برانگیختگی برای مقاربت یا خودارضایی می شود.

هنوز علت دقیق به وجود آمدن این گرایش مشخص نیست، اما تجارب دوران کودکی ژنتیک و محیط می تواند در شکل گیری آن موثر باشد. مبدل پوشی می‌تواند در زیر مجموعه پارافیلیا یا یادگارپرستی قرار گیرد که فقط در حد یک فانتزی جنسی است یا در موارد شدیدتر خود می تواند به عنوان انحراف جنسی باشد.

تشخیص مبدل پوشی

برای تشخیص مبدل پوشی این افراد را به چهار دسته تقسیم می کنند. این تقسیم بندی نه برای نام گذاری بلکه برای استفاده از روش درمانی مناسب اهمیت دارد.

افرادی که فقط برای لباس زیر از لباس های جنس مخالف استفاده می‌کنند که این کار می تواند در برانگیختگی آن‌ها موثر باشد.

دسته بعدی افرادی هستند که دچار ملال جنسیتی‌اند (کسانی که درجامعه به عنوان افراد ترنس شناخته می شوند و هویت جنسی آن‌ها با اندام جنسی شان مطابق نیست). این اشخاص معمولا با پوشش جنس مخالف در جامعه ظاهر می‌شوند و حتی رفتارهای آنان نیز با جنسیت شان در تضاد است.

افراد ترنس علاوه بر مبدل پوشی بعد از انجام مراحل قانونی وهورمون تراپی، عمل تغییر جنسیت انجام می‌دهند. اما کسانی که به دلایل دیگر مبدل پوشی می‌کنند با جنسیت خود مشکلی ندارند.

برخی افراد نیز این کار را فقط به این دلیل انجام می‌دهند که از عکس العمل اطرافیان لذت می برند و به اوج لذت جنسی می‌رسند مانند افراد عورت نما.

برای تشخیص اگر در طول یک دوره شش ماهه فردی که همجنسگرا نیست این رفتار را به طور مکرر انجام دهد و زندگی شخصی و اجتماعی او دچار اختلال شود؛ به او تشخیص مبدل پوشی تعلق می‌گیرد و می‌تواند با کمک روانشناس یا سکستراپیست این مشکل را کنترل و درمان کند.

در تشخیص مبدل پوشی این نکته نیز حائز اهمیت است که فرد در چه موقعیت‌هایی این گرایش را پیدا می‌کند یا این میل همیشه در او وجود داشته یا به تازگی شکل گرفته است!

در بعضی موارد افراد حتی در حضور دیگران یا جامعه این کار را انجام نمی‌دهند و فقط در مواقع تنهایی به ارضای این نیاز می‌پردازند.

همه این افراد احتمالا در دسته مبدل پوشان جای می‌گیرند، اما روش های درمانی آن‌ها متفاوت است.

انجام آرایش های زنانه، استفاده از بعضی از زیورآلات و گاها مدل موهای خاص هم جزو مبدل پوشی محسوب می‌شود.

تاثیر فرهنگ بر مبدل پوشی

از گذشته تاکنون تغییرات زیادی در زمینه پوشش مردان و زنان در دنیا ایجاد شده و خیلی از تابوهای جنسیتی از بین رفته است. به عنوان مثال خیلی از البسه کاربردهایی برای هر دو جنس دارند یا تقریبا همه رنگ ها در البسه هر دو جنس به کار می‌روند.

با این وجود هنوز در بسیاری از کشورهای جهان مبدل پوشی جرم محسوب می شود و غیرقانونی است.

معمولا در جوامع مرد سالار تعداد خانوم هایی که مبدل پوشی می‌کنند تا از مزیت های نقش مرد برخوردار شوند بیشتر است و گاه بر عکس.

در بعضی از فرهنگ ها در کتاب های کمیک یا فیلم های طنز از مبدل پوشی استفاده می‌کنند برای نشان دادن جلوه های دیگری از این موضوع؛ پس در این موارد نمی توان به آن اختلال گفت. یا گاها برای تحقیر شخصیت مرد از مبدل پوشی استفاده می کنند. همچنین ادیان مختلف مثل اسلام این عمل را در تضاد با شرع می‌دانند.

تفاوت پارافیلیا با مبدل پوشی

همانطور که قبلا هم اشاره شد مبدل پوشی خود می تواند جزو اختلالات پارافیلیا محسوب شود. اما تفاوت آنها در این است که افرادی که به اختلالات طیف یادگارپرستی مبتلا هستند معمولا فقط با همان یک شی یا رفتار خاص می توانند ارگاسم را تجربه کنند. اما خیلی از افرادی که رفتار مبدل پوشی دارند فانتزی های دیگری هم دارند و به روش های دیگر هم می توانند لذت جنسی را تجربه کنند.

روش درمان آن‌ها تقریبا مشابه است و بستگی به شدت آن‌ها دارد.

از اختلالات طیف پارافیلیا می توان به پدوفیلی، نکروفیلی، زئوفیلی و عورت نمایی اشاره کرد.

مبدل پوشی و خود زنخواهی

گاهی رفتار مبدل پوشی در اقایون با خیالپردازی درمورد رفتارهای زنانه همراه است. در این شرایط آن‌ها معمولا رفتارهایی مانند قاعدگی یا حتی شیر دادن را تقلید می‌کنند یا به رفتارهایی که به طور عمده توسط خانم‌ها انجام می‌شود علاقه پیدا می‌کنند.

این رفتارها ممکن است به دلیل رشد در یک خانواده زن سالار یا حتی بزرگ شدن توسط یک والد مجرد خانم تشدید شود.

درمان مبدل پوشی

درمان اختلالات جنسیتی به دلیل حساسیت این موضوع آسان نیست. معمولا افراد به جای صحبت کردن در این مورد پنهان کاری را انتخاب می‌کنند. درمان آن‌ها به این دلیل دشوار است که آن‌ها تصور نمی‌کنند مشکل حادی وجود دارد و به متخصص مراجعه نمی‌کنند.

گاهی درمان اختلالات همزمان با مبدل پوشی می‌تواند جلوی ادامه بروز این رفتار را بگیرد. پس بهتر است از سلامت جنبه‌های دیگر هم اطمینان حاصل کنیم.

روش های روانشناختی بسیاری برای آنها وجود دارد که شامل: شرطی سازی، حساسیت زدایی، دارو درمانی، درمان شناختی-رفتاری، روانکاوی و… می‌شود.

تاثیر سن برمبدل پوشی

معمولا کودکان در سن 3 تا4 سالگی هویت جنسی خود را باز می یابند. ممکن است مبدل پوشی در این سنین خود را به شکل علاقه زیاد به لباس ها یا اسباب بازی های جنس مخالف نشان دهد یا بعدتر در دوران بلوغ تماشای لباس های زنانه و خودارضایی رخ دهد.

این گرایش در بزرگسالی به اوج خود می رسد و فرد در مورد هویت یا گرایش جنسی خود مطمئن می شود. این در حالی است که شخص باید در مورد ازدواج و نقش جنسی خود در جامعه برنامه ریزی کند.

به طور کلی سن تعیین کننده خوبی برای این رفتار جنسی نیست و این گرایش می تواند در زمان های مختلف بروز کند.

حمایت خانواده و اطلاع رسانی دراین زمینه اهمیت ویژه ای دارد چراکه ممکن است این افراد در سنین پایین مورد تعرض جنسی قرار گیرند.

کلام اخر

اگر همسر شما این رفتار رو انجام داد در مرحله اول سعی کنید با او در این مورد صحبت کنید و در مورد آن سوال بپرسید. خشم یا اضطراب خود را در این موقعیت کنترل کنید و اجازه ندهید این موضوع برای شما تبدیل به یک بحران شود. اگر کسی در این مورد با شما صحبت کرد او را قضاوت نکنید و در مورد تاثیراتش تحقیق کنید.

افراد معمولا فانتزی ها و علایق متفاوتی در زمینه جنسی دارند که اگر آسیب زا نباشد و با رضایت دو طرف انجام شوند اختلال محسوب نمی‌شود و حتی به زوج هایی که سال های زیادی از ازدواج شان می‌گذرد یا برای مدتی از رابطه خود احساس رضایت نمی کنند پیشنهاد می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنسی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

درمان مبدل پوشی چیست؟

ترکیب دارو درمانی و روان درمانی موثر ترین روش است. روش های دیگر به طور مفصل در مقاله توضیح داده شده است.

تفاوت یادگارخواهی با مبدل پوشی چیست؟

مبدل پوشی جزو اختلالات یادگارخواهی است. ارگاسم افراد یادگار خواه فقط به یک شی یا رفتار خاص محدود می شود اما مبدل پوشان ممکن است فانتزی های دیگری نیز داشته باشند.

علاقه به پوشیدن لباس های زنانه از کجا نشات می گیرد؟

پاسخ این سوال با روان درمانی و مشاوره با فرد مشخص میشود.

ایا مبدل پوشی یک اختلال است؟

با توجه به علائم ذکر شده میتواند یک اختلال یا فقط در حد یک فانتزی باشد.

منبع: مبدل پوشی | علت و درمان اختلال مبدل پوشی

افکار خودکشی | راه های روبرو شدن با افکار خودکشی

افکار خودکشی به منظور ایده پردازی در رابطه با پایان دادن به زندگی است. این افکار زمانی بروز پیدا می‌کند که فرد به شدت با مشکلاتی درگیر است که چاره ای جز اتمام زندگی‌اش ندارد. این افکار یک مشکل روانشناختی است که امروزه عده زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. دلیل اینکه چرا در جامعه فعلی با خودکشی زیاد مواجهه می‌شویم کاملا مشهود است.

شایان ذکر است که مشکلات عاطفی در نوجوانان و مشکلات مالی و اجتماعی در بزرگسالان باعث بروز این افکار می‌شود. خواهشمندیم افکار خودکشی را جدی بگیرید. اگر فردی در اطراف شما نشانه های مربوط به افکار‌خودکشی دارد، با روانشناس آشنا کنید. جهت درمان این افکار هرچه زودتر اقدام کنید، با آسیب های کمتری روبرو خواهید شد.

منبع: افکار خودکشی | راه های روبرو شدن با افکار خودکشی

افکار خودکشی

معمولا به دلیل مشکلاتی که در زندگی افزایش می‌یابد، افکار خودکشی نمایان می‌شود. زمانی که این افکار درمان نشود، با عواقب خوبی همراه نخواهد بود. عده ای از افراد وجود دارند که با کوچکترین مساله و مشکلات به فکر خودکشی می‌افتند. این اتفاق معمولا در نوجوانان و سنین بلوغ رخ می‌دهد. تحمل فرد بسیار کم است، طوری که حتی توانایی شنیدن نصیحت های والدین را ندارد.

از زبان پزشکی، افکار خودکشی یک اشتغال ذهنی شدید است. برخی از افکار می‌تواند تنها در زمینه خیال پردازی و تصور باشد. اما برخی به طور جدی برای نابودی خود برنامه ریزی می‌کنند. با توجه به تحقیقات انجام شده، همه افرادی که به خودکشی فکر می‌کنند، خودکشی نمی‌کنند. اما در نهایت با گذشت مدت های طولانی دست به خودکشی می‌زنند.

درمان افکار خودکشی را جدی بگیرید. اگر در اطراف خود افرادی با این تفکر دارید، حتما برای کمک به او از روانشناس یاری بگیرید. معمولا روانشناسان افرادی که قصد خودکشی دارند به روانپزشک ارجاع می‌دهد. جهت دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

دلایل افکار خودکشی

افکار خودکشی زمانی اتفاق می‌افتد که شخص از دنیا بریده باشد و چاره ای جز از بین بردن خود نداشته باشد. همه افرادی که به خودکشی فکر می‌کنند حتما با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. این مشکلات در دسته های مختلفی قرار دارد که در ادامه اشاره کرده ایم.

 افسردگی

 اسکیزوفرنی

اختلال دوقطبی

 پنیک

 پرخاشگری

بیماری جسمانی

 آسیب مغزی

 وابستگی به مواد یا الکل

اختلال شخصیت مرزی

 اختلال استرس پس از سانحه

 سابقه خانوادگی افکار خودکشی

سابقه خانوادگی کودک آزاری

 بیماری های روانی

 ناامیدی

رفتار بی پروا

 تنهایی و انزوا

 از دست دادن کار

داشتن اسلحه یا وسایل کشنده

 ترس از آبرو

 استرس ناشی از تعصبات

تجربه ضربه و قلدری

 مشکلات حقوقی

نشانه های خودکشی

افرادی که افکار خودکشی دارند، نشانه هایی از خود بروز می‌دهند. این نشانه ها را در ادامه توضیح داده ایم.

 تغییر حالت گاهی شاد و گاهی ناراحت

 درگیری با خشونت

احساس گرفتاری

 احساس درد عاطفی

 صحبت از انتقام

اضطراب زیاد

 افزایش استفاده از الکل و مواد مخدر

 احساس بی قراری

رفتارهای پرخطر مانند رانندگی پر سرعت

 بیخیالی نسبت به همه چیز

 استفاده از ابزارهای خطرناک جهت خودکشی

تجربه افسردگی

 منزوی شدن

 تجربه حملات هراس

مدام قدم زدن

 تجربه اختلال در تمرکز

 خداحافظی عمیق با دیگران

عدم علاقه به فعالیت های قبلی

 ابراز پشیمانی

 ابراز تاسف از زنده بودن

بخشیدن وسایل خود به دیگران

 صحبت از خودکشی

 عدم علاقه به برقراری رابطه جنسی

چگونه با افکار خودکشی روبرو شویم؟

معمولا افکار خودکشی پایان می‌یابد. فردی که به افکار خودکشی رو می‌آورد، تمام احساساتش درگیر شده است. اما با کمک ترفندها و راهکارهای مخصوص می‌توان این افکار را کاهش داد. در ادامه به راهکارهای کاهش افکارخودکشی اشاره کرده ایم.

 از روانشناس کمک بگیرید

اولین مرحله کاهش افکار خودکشی، کمک از روانشناس است. به دلیل اینکه این افکار خطرناک و مشکل ساز هستند. باید حتما با یک متخصص در میان گذاشته شوند.

 هر روز راجع به احساسات خود صحبت کنید

از دیگر روش های کاهش افکار خودکشی، صحبت راجع به احساسات است. زمانی که افکارخودکشی به سراغ شما آمد. فورا با دوست، خانواده و فرد متخصص صحبت کنید. با این کار سطح هیجانات شما کاهش پیدا می‌کند.

 برنامه ریزی منظم داشته باشید

برای رهایی از افکار خودکشی باید برنامه ریزی منظم داشته باشید. حتی اگر احساسات تمام افکار شما را در سلطه خود بگیرد، طبق برنامه ریزی پیش بروید.

 ورزش کنید

ورزش روزانه به مدت 30 دقیقه خارج از خانه، افکار خودکشی را کاهش می‌دهد. حتما در طول روز زمانی را وقف ورزش کنید.

 کارهایی که باعث شادی می‌شود را انجام دهید

اگر در یک موقعیت حالتان خوب می‌شود، یا فعالیتی باعث افزایش شادی می‌شود؛ به مراتب آن را انجام دهید. شوق انجام کارهایی که قبلا از آن لذت می‌بردید، باعث کاهش افکار خودکشی می‌شود.

 فعالیت های جدید را امتحان کنید

برای کاهش افکار خودکشی باید به سوی تجربه های جدید بروید. سفر به مکان جدید، مطالعه زبان جدید، کتاب تازه و … باعث کسب تجربه های جدید می‌شود. زمانی که تجربه ای جدید کسب می‌کنید، افکارخودکشی کاهش می‌یابد و سطح انرژی رو به افزایش می‌رود.

برای کاهش افکار خودکشی به نکات زیر دقت کنید

افکار خودکشی به خودی خود خطرناک است. اما برای اینکه این افکار را کاهش دهیم، باید به یک سری نکات دقت کنیم. که در ادامه به این نکات اشاره کرده ایم.

 تنها نمانید، زیرا تنهایی باعث افزایش افکار خودکشی می‌شود. برای اینکه تنها نمانید وقت خود را صرف خانواده و دوستان کنید.

 چیزهایی که باعث افزایش حال بد شما می‌شوند، باید قطع شود. مثلا از گوش دادن به موسیقی غمگین، فیلم های ناراحت کننده و … اجتناب کنید. استفاده از این روش باعث کاهش افکار خودکشی می‌شود.

 از افکار خودکشی دور شوید. همیشه سعی کنید از افکار خودکشی و منفی دور بمانید. دوری از افکار منفی با کمک ترفند های مخصوص، باعث کاهش افکار خودکشی می‌شود.

 از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید. زمانی که الکل مصرف می‌کنید، توانایی تصمیم گیری کاهش پیدا می‌کند.

کلام آخر

افرادی که افکار خودکشی معمولا با اختلالات روانی دست و پنجه نرم می‌کنند. افسردگی از بارز ترین بیماری روانی است که باعث بروز افکار خودکشی می‌شود. اما مشکلات اجتماعی نیز باعث بروز افکار خودکشی می‌شود. با تمامی مشکلاتی که باعث افکار خودکشی می‌شود، فورا باید درمان شود. برای درمان نیز حتما از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افکار خودکشی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

منبع: افکار خودکشی | راه های روبرو شدن با افکار خودکشی

ترس از دخول یا واژینیسموس | علائم و درمان واژینیسموس

ترس از دخول یا واژینیسموس یکی از شایع ترین اختلالات جنسی در خانم هاست. بسیاری از بانوان حتی بعد از ازدواج هم تجربه رابطه جنسی را ندارند؛ این موضوع به دلایل مختلفی مثل سابقه ازارجنسی، باورهای اشتباه درمورد س.ک.س، بیماری های جسمانی و… اتفاق می افتد. آیا همسر شما همیشه از رابطه جنسی اجتناب می کند؟ یا هنگام رابطه درد زیادی را تجربه می کند؟

رابطه برای بعضی از بانوان همیشه با لذت همراه نیست. آن‌ها ممکن است حین رابطه یا هنگام دخول درد زیادی را تحمل کنند. اما به دلیل باورهای غلط هرگز موضوع را با همسر خود مطرح نکنند. ترس از دخول ممکن است همیشه جنبه روانی نداشته باشد و گاهی به دلیل مشکلات جسمانی اتفاق بیافتد. مثل بیماری های اندرومتریوز یا دیس پارونیا. اما برای برخی حتی فکر کردن به رابطه جنسی استرس زاست. خوشبختانه ترس از دخول کاملا قابل درمان است. 

منبع: ترس از دخول یا واژینیسموس | علائم و درمان واژینیسموس

ترس از دخول

معمولا فرد تا اولین تجربه دخول یا حتی خودارضایی متوجه مشکل ترس از دخول یا واژینیسموس نمی‌شود. ترس و نداشتن اطلاعات در اولین رابطه امری طبیعی است. اما در اختلال ترس از دخول ما شاهد تداوم این اضطراب در همه موقعیت ها هستیم. این اختلال می‌تواند فشار روانی زیادی را به خود فرد و همسرش وارد کند؛ اما باهمدلی و کمک گرفتن از یک متخصص می‌توان از این چالش گذر کرد.

علائم و نشانه های ترس از دخول

نشانه های ترس از دخول به صورت واضح قبل یا حین رابطه تظاهر کرده و رابطه زناشویی را به خطر می‌اندازد. بسیاری از خانم هایی که دچار این اختلال هستند از علل و زمان ابتلا به آن بی اطلاع اند و بعد از ازدواج متوجه این مشکل می‌شوند. در اغلب موارد تلاش همسر بی فایده مانده و ترس خانم نه تنها کمتر نمی شود بلکه ارتباط آن ها را بیشتر به چالش می‌کشد. در ادامه رایج ترین نشانه های واژینیسموس را آورده ایم. در صورت بروز این نشانه ها حتما باید از خدمات مشاوره روانشناختی و زوج درمانی استفاده نمایید.

استرس و پانیک

استرس زیاد قبل، حین و بعد از رابطه جنسی عمده ترین نشانه واژینیسموس است. این اضطراب گاهی به حدی زیاد می شود که فرد دچار حملات پنیک، تنگی نفس و تپش قلب می شود. گاهی زنان برای کنترل این علائم از داروهای ارام بخش استفاده می کند که خود موجب احساس خواب الودگی و شل شدن عضلات می شود. در چنین شرایطی فرد هوشیاری کافی برای رابطه ی جنسی را ندارد.

انقباض عضلات

در حین دخول عضلات بخش یک سوم خارجی واژن به طور غیر ارادی منقبض و همراه آن عضلات لگن و حتی ران ها هم دچار انقباض می شوند. دراین موقعیت ممکن است بدن در بعضی نواحی دچار ریفلکس های عصبی شود.

وحشت و ترس

عرق کرن، بالارفتن ریتم تنفس و سرگیجه به دلیل ترس از دخول در حین رابطه کاملا طبیعی است. گاهی این ترس به حدی می‌رسد که فرد حتی از دیدن فیلم های پورن یا صحبت کردن در مورد این موضوع هم دچار ترس می‌شود.

بروز اختلالات دیگر

معمولا ترس از دخول باعث پدیدایی اختلالات دیگری هم برای خود فرد و همسر او خواهد شد. مشکلاتی مانند زودانزالی، انورگاسمیا، اعتیاد به خود ارضایی و… از ین قبیل مشکلات هستند. ترس این افراد فقط محدود به رابطه جنسی یا دخول نمی شود؛ بلکه در هنگام معاینه زنان، خوداضایی و هنگام گذاشتن تامپون نیز این درد حس می‌شود.

انواع واژینیسموس

واژینسموس دو نوع اولیه و ثانویه دارد. نوع اولیه از شروع اولین رابطه جنسی وجود دارد و نوع ثانویه بعد از مدتی از شروع زندگی جنسی فرد به دلیل یک اتفاق یا حتی عمل جراحی و مصرف داروهایی خاص به وجود می‌آید.

علل ترس از دخول اولیه

در برخی فرهنگ ها به دلیل تابوهایی که در مورد رابطه جنسی وجود دارد؛ بسیاری را حتی بعد از ازدواج از رابطه‌جنسی منزجر می کند. بعضی احساس گناه می کنند و فقط به دلیل فشار همسر تن به رابطه می‌دهند.

سابقه آزار جنسی در کودکی نیز از دیگر دلایل ترس از رابطه است. این افراد حتی با گذر زمان و ازدواج، در رابطه با همسر خود نیز احساس قربانی بودن دارند. بیماری هایی مثل اختلالات روانی یا اندومتریوز و مصرف داروها به طورمستقیم و غیرمستقیم می تواند باعث ترس از دخول شود.

گاهی به دلیل ترس از بیماری های مقاربتی و بارداری های ناخواسته فرد از رابطه‌جنسی یا دخول دوری می کند.

علل ترس از دخول ثانویه

در این شرایط فرد زندگی جنسی عادی داشته و بعد از یک اتفاق خاص دیگر نمی‌تواند رابطه‌جنسی عادی داشته باشد. مثل سابقه سقط جنین یا عمل های زیبایی ناحیه تناسلی دیگر فرد میل جنسی سابق را ندارد و دچار ترس از دخول می شود.

تشخیص ترس از دخول

برای تشخیص ترس از دخول در بانوان عوامل زیادی دخیل است. سوالات زیادی باید پاسخ داده شود مثل آیا فرد در همه روابط خود این ترس را تجربه می کند یا در خودارضایی مشکلی ندارد؟ ترس او فقط  نسبت به همسرش است یا در روابط قبلی خود نیز ترس از دخول را تجربه کرده است؟

سابقه خانوادگی در این مورد نقش مهمی دارد. برای مثال ابتلای مادر یا اقوام نزدیک فرد به این اختلال در باور فرد در مورد رابطه‌جنسی تاثیر دارد. همچنین ترس از دخول ممکن است به دلیل زشت انگاری (احساس تنفر نسبت به بدن خود)، اختلال اضطراب فراگیر، ترس از جنس مخالف یا ترس از لمس شدن یا لمس کردن دیگران به وجود آید. اگر علائم در هر رابطه‌جنسی بیشتر از 6 ماه به طول بیانجامد و هیچ توجیه دیگری برای آن‌ها نباشد؛ فرد تشخیص ترس از دخول یا واژینسموس می‌گیرد.

باورهای غلط در مورد ترس از دخول

“من به دلیل کوچکی واژن نمی توانم رابطه‌جنسی داشته باشم”. این یک باور اشتباه در مورد ترس از  دخول است. در بسیاری از موارد فرد هیچ مشکل جسمانی ندارد و کاملا از واژن طبیعی برخورددار است.

“پرده‌بکارت من کاملا بسته است به همین دلیل دخول اتفاق نمی افتد”. این یک اختلال جسمی خیلی نادر است که اگر وجود داشته باشد باید قبل از سن بلوغ رفع شود، چرا که در عادت ماهانه نیز اختلال ایجاد می‌کند.

راه های درمان ترس از دخول

ترس از دخول در زندگی مشترک می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد؛ پس بهتر است بعد از گرفتن تشخیص حتما برای درمان اقدام کنید.

برای درمان این اختلال با مراجعه به یک روانشناس یا سکستراپیست می‌توانید تمرین هایی داشته باشید که این مشکل را برای همیشه رفع خواهد کرد. با کمک خودارضایی و روش آیینه ای می توانید ابتدا با خود احساس راحتی کنید. می توانید با مشورت همسر خود مدتی رابطه‌جنسی را غدقن کنید یا آن را فقط محدود به پیش نوازی کنید تا فشار ذهنی شما کاهش یابد.

سپس میتوانید با ابزارهای کوچک‌تر تمرین داشته باشید و مرحله به مرحله پیش بروید. از ورزش برای تقویت عضلات کف لگن (مثل تمرینات کگل) غافل نشوید. از صحبت کردن در مورد احساسات و ترس های خود با همسرتان نترسید.

در مورد رابطه‌جنسی صحبت کنید و از لحاظ ذهنی خود را برای آن اماده کنید. معاشقه و پیش نوازی قبل از رابطه را طولانی‌تر کنید و رابطه را فقط محدود به دخول نکنید.

با پیدا کردن نقاط حساس بدن خود و همسرتان، ارگاسم را با روش های دیگر تجربه کنید.در مورد رابطه‌جنسی بیشتر مطالعه داشته باشید و سعی کنید باورهای غلط خود را اصلاح کنید در این مسیر می‌توانید از یک روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرید.

سخن پایانی

قدم اول برای حل واژینیسموس ، ریشه یابی دلیل آن است. با این کار می توانید سریع تر راه درمان را پیدا کنید. در این راه به همدلی همسر خود و کمک یک متخصص نیاز دارید. در موارد خیلی نادر ممکن است برای درمان واژینیسموس از عمل جراحی استفاده شود. می توانید در ابتدا با مراجعه به یک متخصص زنان از سلامت جسمی خود مطمئن شوید و سپس درمان‌های روان شناختی را شروع کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه واژینیسموس یا ترس از دخول می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

منبع: ترس از دخول یا واژینیسموس | علائم و درمان واژینیسموس

دست بزن داشتن مرد | مردی که دست بزن دارد

دست بزن داشتن مرد باعث آسیب های بزرگ روحی و جسمانی همسر می‌شود. کتک زدن زن از لحاظ علمی بسیار آسیب زننده است. و به سادگی نباید از آن عبور کرد. در این شرایط حتی فرزندان این افراد با آسیب های جدی روبرو خواهند شد. در نهایت زندگی با فردی که دست به زن دارد از عشق، محبت، مهربانی و آرامش خالی است. حتی اعتماد و پیوند بین زوجین از بین خواهد رفت. همسران این مردان نگران هر حرکت خود هستند. و به شدت از ساده ترین حرکت خود هراس دارند.

منبع: دست بزن داشتن مرد | مردی که دست بزن دارد

دست بزن داشتن مرد

متاسفانه مردانی وجود دارند که رفتارهای خشونت آمیز از خود نشان می‌دهند. دست بزن داشتن مرد باعث آزار روحی و جسمانی خانم می‌شود. زندگی با این مرد بسیار سخت و طاقت فرسا است. حتی این رفتار باعث از بین رفتن عاطفه، احترام و علاقه زوجین می‌شود. در این شرایط خانم همشه نگران هر حرکت خود است که مبادا با کتک مواجهه شود.

معمولا دست بزن داشتن مردان را اگر پرس و جو کنید، همراه با دلایل است. اکثر مردانی که عادت به کتک زدن همسر دارند، از نظر خود دلایلی مبنی بر تنبیه همسر دارند. اما هیچ دلیلی قابل توجیه نیست. در این شرایط تنها از روانشناس کمک بگیرید تا با ارائه راهکارهی مفید شما را راهنمایی کند.

نشانه دست بزن داشتن مرد

دست بزن داشتن مرد همراه با نشانه هایی است که به مرور زمان به سادگی قابل تشخیص است. در این بخش مقاله به نشانه دست بزن‌داشتن مرد اشاره کرده ایم.

 به سرعت عصبی می‌شوند.

 بیش از اندازه به همسر خود حسادت دارند.

نسبت به همسر حس مالکیت دارند.

 در کنترل رفتار خود توانایی ندارند.

 نسب به دیگران بی احترامی می‌کنند.

خلق و خوی آنها به سرعت تغییر می‌کند.

 با هر عصبانیت اشیاء را می‌شکند.

دلیل دست‌بزن داشتن مرد

دست بزن داشتن مرد از نظر خود مرد همراه با دلایل است. معمولا خانم ها این سوال را می‌پرسند که چرا همسرم دست به زن دارد. یا بهانه او برای این کار چیست؟ در این مقاله راجع به دلایل دست‌بزن داشتن مرد توضیح داده ایم.

 مشکلات دوران کودکی

آزار جنسی، سوءاستفاده، اذیت روانی و جسمانی از دلایلی است که باعث دست بزن داشتن مرد می‌شود. حتی در این شرایط مرد به صورت ناخواسته ای دست به کتک زدن می‌کند. برخی از این مشکلات در دوران کودکی اگر درمان نشود با بیماری هایی مانند دو قطبی نمایان می‌شود. بیماری دو قطبی توانایی فرد به سمت کتک زدن را افزایش می‌دهد.

 تربیت اشتباه | دست بزن داشتن مرد

یکی از دلایل دست بزن داشتن مرد، تربیت اشتباه است. زمانی که یک مرد دست به زن پدر خود را مشاهده می‌کند، به این موضوع فکر می‌کند که حتما رفتار پدرش درست است. کودکان با مشاهده یاد می‌گیرند و در بزرگسالی عین رفتار پدر و مادر را پیاده می‌کنند.

 مصرف الکل و مواد مخدر

مصرف الکل و مواد مخدر باعث دست بزن داشتن مرد می‌شود. در این شرایط فرد قدرت تصمیم گیری و کنترل رفتار را از دست می‌دهد. افرادی که به دلیل سوء مصرف مواد و الکل همسر خود را می‌زنند، بعد از هوشیاری از کارشان پشیمان می‌شوند.

 فرهنگ اشتباه | دست‌بزن داشتن مرد

در برخی از جوامع مرد نماد قدرت و قوی بودن است. در این فرهنگ مرد اجازه دارد برای تنبیه خانم هر کاری که دوست دارد انجام دهد. حتی در برخی از فرهنگ ها، کتک زدن زن یک حقوق برای مردان است. حتی آداب و رسوم اشتباه باعث بد خلقی، زورگویی و قلدر بودن مرد شده.

 اختلالات شخصیت

یکی از دلایل دست بزن داشتن مرد، اختلالات شخصیت است. در این شرایط مرد به طور ناخودآگاه توانایی کنترل خشم و عصبانیت خود را ندارد. اگر متوجه اختلالات شخصیتی همسرتان شده اید، فورا اقدام کنید تا علائم شدید تر نشود.

نحوه رفتار با دست بزن داشتن مرد

دست بزن داشتن مرد، برخورد مناسبی می‌خواهد. اگر به اشتباه از خود رفتارهایی نشان دهید، شاید باعث برخورد تند تر و خشن تر شود. در این بخش مقاله راجع به نحوه رفتار با دست بزن‌داشتن مرد توضیح داده ایم.

 آرامش خود را حفظ کنید

یکی از مهم ترین اقدامات اولیه در نحوه برخورد با دست بزن داشتن مرد، حفظ آرامش است. عصبانیت شما باعث تشدید عصبایت همسرتان می‌شود. به شما توصیه می‌شو که در کمال آرامش رفتار کنید و با داد همسر عصبانی نشوید. معمولا آرامش زن باعث آرامش مرد می‌شود.

 خودتان را مقصر اصلی ندانید | دست بزن داشتن مرد

دست بزن داشتن مرد با سکوت بدتر می‌شود. اگر شوهرتان دست به زن دارد، حتما با او برخورد کنید. و خودتان را مقصر خطاب نکنید. اگر خطای بزرگی نیز مرتکب شده اید، هرگز مستحق کتک خوردن نیستید.

 کتک خوردن را نپذیرید

از دیگر راهکارهای برخورد با دست بزن داشتن مرد، نپذیرفتن کتک است. معمولا خانم ها به خاطر فرزندان چاره ای جز تحمل ندارند. این تفکر نیز باعث تبدیل شما به همسری افسرده، منزوی و ناراضی می‌شود. زمانی که کتک خوردن را بپذیرید، باید با آرامش خداحافظی کنید.

 از بروز تشنج در خانه جلوگیری کنید

یکی از راهکارهای برخورد با دست بزن داشتن مرد، جلوگیری از بروز تشنج است. اجازه ندهید این رفتار تبدیل به عادت شود. اگر همسرتان توانایی مدیریت خشم و عصبانیت خود را ندارد، تا جای ممکن از بروز تشنج در خانه پیشگیری کنید.

 برای خود مکان امن پیدا کنید | دست بزن داشتن مرد

اگر با هیچ روشی همسرتان آرام نمی‌شود، باید به محیط امن مراجعه کنید. زمان عصبانیت همسر حتما به موقعیت دیگری رجوع کنید تا عصبانیت با دست بزن داشتن مرد بروز پیدا نکند. زمانی که از همسرتان دور می‌شوید، آرامش شما نیز تامین می‌شود.

 به روانشناس مراجعه کنید

اگر در زندگی مشترک با دست بزن داشتن مرد روبرو هستید، بهترین راهکار کمک از روانشناس است. زمانی که از روانشناس کمک می‌گیرید، در وهله اول ریشه یابی و دلیل این رفتار مرد را مشخص می‌کنید. سپس با کمک راهکارها و حل دلایل خلق و خوی مرد تغییر پیدا می‌کند. برای رفع دست‌بزن داشتن مرد حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

کلام آخر

زندگی با مرد عصبانی و پرخاشگر بسیار آزار دهنده است. اگر فرد مقابل رفتارهای پرخاشگرانه داشته باشد، صحبت با او نیز برای شما سخت خواهد شد. و سکوت در برابر دست بزن داشتن مرد، ظلم به خودتان می‌باشد. برای رهایی از این مشکلات، بهتر است از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری در زمینه رواندرمانی به مراجعان مشاوره می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دست بزن داشتن مرد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

منبع: دست بزن داشتن مرد | مردی که دست بزن دارد

اختلال تماشاگری جنسی یا چشم چرانی | علائم و درمان

اختلال تماشاگری جنسی یا چشم چرانی یکی از رفتارهایی است که امروزه شاهد آن هستیم. از تاثیر ان روی روابط زناشویی و سلامت روان نمی توان غافل شد. اما معمولا کنترل آن کار دشواری است. علل مختلفی برای پدیدایی ان وجود دارد که در این مقاله به طور مفصل درمورد ان توضیح داده ایم. گاهی افراد آن را به صورت یک اتفاق عادی تلقی می کنند. اما معمولا از عواقبی که می تواند برای قربانیان داشته باشد بی اطلاع اند. می توانید با دقت به نشانه های این اختلال از از خودتان مراقبت کرده یا حتی به انها برای درمان کمک کنید.

منبع: اختلال تماشاگری جنسی یا چشم چرانی | علائم و درمان

اختلال تماشاگری جنسی

تماشاگری جنسی یا چشم چرانی، یکی ازانواع پارافیلیا هاست که به معنای احساس اجبار در تماشاگری و دید زدن اندام های خصوصی یا به طور کلی نگاه کردن به مردم است. این دسته از افراد معمولا در اطراف مدارس، توالت های عمومی، سواحل و مکان هایی مشابه پرسه می زنند یا درحال عکس گرفتن و فیلمبرداری هستند.

این اختلال در مردان شایع تر است. افراد دچار اختلال تماشاگری جنسی حتی ممکن است از نگاه کردن به رابطه جنسی دیگران یا تماشای ان‌ها درحین عوض کردن لباس لذت ببرند و برانگیخته شوند. برخی از آن‌ها با این اختلال فقط از همین طریق ارگاسم را تجربه می کنند و به اوج لذت جنسی می رسند.

در بعضی موارد دیده شده این افراد درحین تماشاگری لباس خود را در می‌آورند ودیگران را مجبور به نگاه کردن می کنند. تماشاگری جنسی و عورت نمایی یکی از شایع ترین انواع پارافیلیا است.

تشخیص ونشانه های تماشاگری جنسی

برای همه ما ممکن است که پیش بیاید به طور ناخوداگاه به اطرافیان خود نگاه کنیم اما این رفتار تا زمانی که برای خود و دیگران مشکلی ایجاد نکنیم اختلال محسوب نمی شود. تماشاگری جنسی چیزی بیشتر از چشم چرانی است و ابعاد وعواقب گسترده تری دارد.

این دسته از افراد این کار را به صورت وسواس گونه انجام داده و تمام لذت جنسی شان به این رفتار معطوف می شود. انجام وسواس گونه بدین معنی است که اگر فرد این کار را انجام ندهد اضطراب و ناامیدی را تجربه می کند. اما بعد از انجام آن احساس گناه دارد (این اختلال جزو اختلالات طیف وسواس فکری عملی دسته بندی نمی شود).

اگر فرد حداقل 6 ماه بدون وقفه این عمل را انجام دهد به این اختلال مبتلاست. انجام مکرر این رفتار ممکن است زندگی کاری و شخصی فرد را دچار اختلال کند که دراین صورت حتما باید دنبال راهی برای درمان بود.

این اختلال در افراد زیر 18 سال تشخیص داده نمی شود و معمولا در افراد بزرگسال اتفاق می افتد. میل جنسی زیاد می‌تواند یکی از دلالیل بروز تماشاگری جنسی باشد.

علل ایجاد اختلال تماشاگری جنسی

شمار زیادی از مبتلایان به این اختلال در گذشته از قربانیان تجاوز جنسی بوده یا سابقه اعتیاد به پورن داشته اند. و احتمالا در کودکی شاهد رابطه جنسی والدین یا نزدیکان خود بوده اند. طبیعی است که این افراد مشکل خود را انکار کرده و از بازگوکردن آن حراس دارند.

در بیشتر موارد چون این اختلال جرم محسوب می شود، خودشان برای درمان مراجعه نمی‌کنند. مشکل اضطراب فراگیر در شکل گیری این اختلال بسیار موثر است؛ چراکه این افراد برای رهایی از فشار و فرار کردن ان به انجام این عمل میپردازند. پس بهتر است در قدم اول به درمان مشکلات همزمان با تماشاگری جنسی اقدام کنند. سایر علل ایجاد کننده تماشاگری جنسی در ادامه شرح داده‌ایم.

نقش خانواده وهمسالان در چشم چرانی

اگر بخواهیم این مشکل را از منظر دیدگاه های روانشناسی بنگریم با چند نظریه مختلف روبه رو می شویم.

به طور مثال از نظر رفتارگرایی کودکان به دلیل مشاهده اطرافیان رفتارها و گاها انحرافات را می اموزند. پس در اینجا با نقش تعیین کننده خانواده ها روبه روهستیم.

از دیدگاه روانکاوی تجارب دوران کودکی ممکن است این تمایل را در ما شکل دهد. مصرف مواد مخدر، اختلالات روانی یا شخصیتی همگی ممکن است در ایجاد این مشکل موثر باشند. گاهی فشار همسالان و دوستان موجب شکل گیری این رفتار می شود. به همین دلیل مهم است که در انتخاب معاشرین دقت کنیم.

تماشاگری جنسی معمولا از سن کودکی شروع می شود ممکن است خانواده ها به طور ناخواسته این عمل را تشدید کنند.

نارضایتی از رابطه با همسر

تماشاگری جنسی گاهی در افراد متاهل اتفاق می افتد که این می تواند نشانه ای برای نارضایتی جنسی فرد باشد. در چنین شرایطی بهتر است فرد با همسر خود برای درمان اقدام کند.

تماشاگری جنسی گاهی بیشتر از یک فانتزی جنسی است و فرد نمی تواند ان را با همسر خود تجربه کند.

قربانی بودن

از طرف دیگر قربانیان تماشاگری جنسی معمولا کودکان زیر سن قانونی هستند که آسیبی این رفتار ممکن است تا مدت ها همراه انها باشد و آن ها را دچار اضطراب اجتماعی کند. به طور مثال کودکی که در مسیر خانه تا مدرسه شاهد تماشاگری جنسی است ممکن است بعد از مدتی از تمام مسائلی که برای او یادآور مدرسه باشد اجتناب کند. والدین بهتر است در این شرایط توضیح مختصری به فرزند خود بدهند و برای طلاعات بیشتر به یک روانشناس کودک مراجعه کنند.

به او اطمینان بدهند که جای او امن است از او مراقبت خواهند کرد و کودک مقصر نیست. توصیه می شود در مواجه با چنین افرادی در مکان های شلوغ از دیگران کمک بخواهید وحتما با مراجع قانونی تماس بگیرید.

راه های درمان تماشاگری جنسی

برای تماشاگری جنسی هنوز هیچ درمان قطعی وجود ندارد. اما درمان دارویی همراه با مشاوره و روان درمانی قطعا موثر خواهد بود. این افراد معمولا به دنبال درمان نیستند. چرا که آن ها خود را بیمار نمی دانند.

شرطی سازی اجتنابی، درمان های شناختی رفتاری، کاهش سائق های جنسی، رواندرمانی پویشی و … میتوانند از روش‌های موثر درمانی این اختلال باشند.

ممکن است برای درمان اختلال تماشاگری جنسی از داروهای ضد افسردگی مثل فلوکستین استفاده شود که برای دارو درمانی باید به روانپزشک مراجعه کنید.

گروه درمانی و حمایت خانواده می تواند بیشتر از قبل کمک کننده باشد.در طول درمان می توانید از یک متخصص سکستراپیست نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنسی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متدوال

تماشاگری جنسی چه زمانی اختلال محسوب می شود؟

زمانی که برای برای فرد و دیگران ایجاد مشکل کند

درمان تماشاگری جنسی چیست؟

ترکیب دارودرمانی و روان درمانی میتواند موثر باشد در مورد روش های دیگر در مقاله به طور مفصل توضیح داده ایم

در مواجه با تماشاگری جنسی باید چه کرد؟

با مراجع قضایی تماس بگیرید و دیگران را مطلع کنید.

منبع: اختلال تماشاگری جنسی یا چشم چرانی | علائم و درمان