avajeh

ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی در زمینه های مختلف خانواده، اعتیاد، ازدواج و ...

avajeh

ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی در زمینه های مختلف خانواده، اعتیاد، ازدواج و ...

علائم افسردگی شدید

علائم و نشانه های افسردگی چیست؟ این روزها افسردگی آن‌قدر شیوع پیدا کرده که به آن بیماری قرن گفته می‌شود. به همین خاطر جواب دادن به سؤال بالا اهمیت بسیاری دارد. شناخت هرچه سریع‌تر علائم و نشانه های افسردگی به ما کمک می‌کند تا سریع‌تر برای درمان آنها اقدام کنیم. نشانه‌هایی مثل احساس غم، بی‌انگیزه شدن نسبت به فعالیت‌های مختلف، کاهش تمرکز و همین‌طور تغییر الگوی خواب‌وخوراک از جمله نشانه‌های افسردگی هستند. بااین‌حال یک نکته بسیار  مهم این است که علائم و نشانه‌های افسردگی در همه افراد یکسان نیست. به همین خاطر بهتر است برای گرفتن تشخیص درست و آشنایی با راه‌های درمان از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

منبع: علائم افسردگی شدید

علائم و نشانه های افسردگی کدام است

زمان، در درمان‌افسردگی اهمیت بسیاری دارد. به همین خاطر هرچقدر زودتر علائم افسردگی را تشخیص بدهید و برای درمان آن اقدام کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت. به همین خاطر مشاورین معتقدند شناخت علائم و نشانه های افسردگی اهمیت بسیاری دارد. بااین‌حال دقت داشته باشید که قرار نیست همه افراد، همه این نشانه‌ها را داشته باشند. بلکه هرچه تعداد این نشانه‌ها در یک فرد بیشتر باشد با قطعیت بیشتری می‌توانیم از افسردگی صحبت کنیم. برای آشنایی با نشانه های افسردگی پنهان کلیک کنید.

احساس غم و ناراحتی

غم، ناراحتی و گریه کردن شناخته‌شده‌ترین علامت‌های افسردگی هستند. بیماران افسرده غم سنگین و معمولاً بی‌دلیلی را تجربه می‌کنند. آن‌ها احساس می‌کنند که همه چیز در مقابل چشمان‌شان سیاه شده و دیگر رنگ خوشحالی را نخواهند دید.

لذت نبردن از زندگی

بسیاری از مواقع افسردگی خود را با احساس غم نشان نمی‌دهد. بلکه بیمار انگیزه و علاقه خود به مسائل مختلف را از دست می‌دهد. این بیماران متوجه خواهند شد فعالیت‌ها و مسائلی که تا قبل از این به نظرشان جذاب می‌آمده دیگر اهمیتی ندارند.

تغییر الگوی خواب و خوراک

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های افسردگی اختلال در خواب‌وخوراک است. بسیاری از بیماران افسرده از بی‌خوابی شکایت می‌کنند. آن‌ها معمولاً شب‌ها به‌سختی به خواب می‌روند. یا ممکن است صبح‌ها خیلی زودتر از زمانی که باید، از خواب بیدار شوند و دیگر نتوانند بخوابند. بااین‌حال شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید پرخوابی هم می‌تواند یکی از نشانه های افسردگی باشد. این دسته از بیماران معمولاً زمان زیادی را در طول روز می‌خوابند. بااین‌حال احساس خستگی آنها برطرف نخواهد شد.

علاوه بر خواب، غذا خوردن نیز در بیماران افسرده به هم می‌ریزد. بعضی از این بیماران به‌طورکلی اشتهای خود را از دست می‌دهند. برخی دیگر نیز افزایش اشتها پیدا می‌کنند. مشاورین معتقدند افسرده‌هایی که دچار پرخوری و پرخوابی هستند نوع خاصی از این بیماری به نام افسردگی آتیپیک را تجربه می‌کنند. برای آشنایی با نشانه‌های بی اشتهایی ناشی از افسردگی کلیک کنید.

کاهش اعتمادبه‌نفس از علائم افسردگی

آیا به‌تازگی اعتمادبه‌نفس خود را از دست داده‌اید؟ این موضوع می‌تواند یکی از نشانه های افسردگی باشد. بیماران افسرده معمولاً به توانایی‌های خودشان باور ندارند. آن‌ها اتفاقات خوب زندگی را به شانس نسبت می‌دهند و اصلاً باور نمی‌کنند که با تلاش‌های خودشان به چیزی دست یافته‌اند. برای جلوگیری از گوشه گیری در افسردگی کلیک کنید.

کاهش توانایی‌های ذهنی

یکی از علائم افسردگی که معمولاً از آن صحبت نمی‌شود ضعف در توانایی‌های ذهنی است. بیماران افسرده معمولاً دقت و توجه خود را از دست می‌دهند. به‌علاوه تصمیم‌گیری برای این افراد سخت خواهد شد. به همین خاطر اگر این نشانه را در خود یا هریک از اطرافیان می‌بینید شاید بهتر باشد از یک مشاور راجع به آن کمک بگیرید.

ناامیدی

بیمار افسرده هیچ امیدی به هیچ‌چیز ندارد. دیدگاه آن‌ها راجع به خودشان، دیگران و همین‌طور آینده بسیار منفی است. به همین خاطر ناامیدی یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های افسردگی است. اگر با یک فرد افسرده صحبت کنید متوجه می‌شوید که آن‌ها همه درها را به روی خود بسته می‌بینند. به همین خاطر معمولاً انگیزه‌ای برای تلاش کردن نیز ندارند.

افکار منفی

یک فرد افسرده بیشتر ساعات روز را درگیر فکرهای منفی است. افکاری راجع به اینکه خودش به‌اندازه کافی خوب نیست؛ دیگران او را دوست ندارند؛ قرار است اتفاق بسیار بدی بیفتد و مسائلی ازاین‌دست از جمله باورهای یک بیمار افسرده هستند.

افکار خودکشی

فکرکردن به خودکشی یا آسیب‌زدن به خود و همین‌طور تلاش برای انجام‌دادن این کار یکی از جدی‌ترین نشانه‌های افسردگی است. این نشانه معمولاً در شخصیت‌هایی دیده می‌شود که بیماری آن‌ها بسیار شدید است. بااین‌حال داشتن افکار خودکشی یکی از نشانه‌هایی است که باید آن را کاملاً جدی گرفت و خیلی سریع برای درمان آن اقدام کرد.

افسردگی بالینی یعنی چه؟

همه ما در زندگی روزهایی را می‌گذرانیم که خسته و بی انرژی می‌شویم. حتی شاید برای چند روز نیاز به استراحت داشته باشید و نخواهید که خودتان را درگیر فعالیت‌های زندگی کنید. اما آیا به این احساسات افسردگی می‌گویند؟ واقعیت این است که خیر؛ اگرچه در میان مردم استفاده از این اصطلاح رواج بسیاری پیدا کرده بااین‌حال نمی‌توانیم همه کسانی که دچار غم می‌شوند را افسرده بدانیم. افسردگی بالینی نام یک بیماری مشخص است که نشانه‌ها و علائم آن برای مدت حداقل دو هفته طول می‌کشد. در ادامه راجع به این نشانه‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با آثار جسمی افسردگی کلیک کنید.

تفاوت علائم و نشانه های افسردگی در افراد مختلف

تقریباً تمامی بیماران افسرده وقتی دچار این بیماری می‌شوند نشانه‌های بالا را از خودشان نشان می‌دهند. بااین‌حال گاهی اوقات نیز ممکن است که شما با نشانه‌های متفاوتی مواجه شوید. برای مثال کودکان به خاطر اینکه نمی‌توانند راجع به احساسات خود صحبت کنند؛ و همین‌طور شناخت کمی که از هیجانات مختلف دارند، در عوض بهانه‌گیر می‌شوند. یا آقایان به این خاطر که نشان‌دادن غم و ناراحتی را علامت ضعف می‌دانند معمولاً افسردگی خود را به صورت پرخاشگری نشان می‌دهند. به همین خاطر بسیار مهم است که به رفتار اطرافیان خود دقت داشته باشید. هرگونه تغییر در رفتار فرد که برای مدتی ادامه پیدا می‌کند می‌تواند دلیلی برای وجود افسردگی باشد که باید از یک مشاور کمک بگیرید.

علائم و نشانه های افسردگی را جدی بگیرید

یکی از سؤالاتی که باید به آن جواب بدهیم این است که شناخت علائم و نشانه‌های افسردگی چه اهمیتی دارد؟ بسیاری از ما دقتی به این نشانه‌ها نداریم. شاید فکر کنید اتفاقی مانند شکست عشقی، مشکلات کاری و مسائلی ازاین‌دست باعث ناراحتی شده و دیریازود خوب می‌شوند. اما واقعیت این است که افسردگی در اکثر مواقع یک بیماری مزمن است. این یعنی حتی اگر پس از مدتی علائم افسردگی شما برطرف شوند باید انتظارش را داشته باشید که دیریازود این بیماری مجدداً به سراغتان بیاید.

به همین خاطر بهتر است نسبت به درمان این بیماری حساس باشید. در طی جلسات مشاوره درمانگر به شما کمک می‌کند که راه‌های کنترل افسردگی را یاد بگیرید. و در نتیجه از این به بعد خواهید توانست شرایط روحی خود را کنترل کنید. برای کسب اطلاعات در زمینه درمان افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

اصلی‌ترین علامت افسردگی چیست؟

احساس غم و ناراحتی یا بی‌تفاوت شدن نسبت به موضوعات مختلف یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی است که باید در افسردگی حضور داشته باشد.

چه زمانی برای نشانه‌های افسردگی باید به مشاور مراجعه کرد؟

بهتر است زمانی که این نشانه‌ها را برای مدتی در خود می‌بینید از یک مشاور کمک بگیرید. بااین‌حال زمانی که نشانه‌ها برای مدت طولانی باقی می‌ماند و یا هنگامی که شدت نشانه‌ها به حدی است که شما را اذیت می‌کند می‌بایست هرچه سریع‌تر از یک مشاور کمک بگیرید.

منبع: علائم افسردگی شدید

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین روانشناسی یکی از جدیدترین خدماتی است که برخی مراکز مشاوره اقدام به ارائه آن می‌کنند. با توجه به مشکلاتی نظیر نبود مراکز مشاوره معتبر در همه جای کشور یا شیوع ویروس کرونا امروزه استفاده از خدمات غیرحضوری نظیر مشاوره روانشناسی آنلاین بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است. این خدمات که مشاوره گرفتن در فضای مجازی نظیر تلگرام و مشاوره تحت وب را در برمی‌گیرد می‌تواند یک جلسه مشاوره حضوری را برای شما شبیه سازی کرده و خدمات مورد نیاز را برای شما فراهم نماید. ما در ادامه به توضیحات بیشتری در این باره پرداخته‌ایم پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

منبع: مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین روانشناسی چیست؟

مشاوره آنلاین روانشناسی یکی از جدیدترین خدمات مشاوره روانشناسی است که امروزه محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. خدمات مشاوره می‌تواند در فضای مجازی خاصی نظیر تلگرام یا به صورت مشاوره تحت وب ارائه شود. در مشاوره تحت وب درمانگر می‌تواند جلسات حضوری را از طریق تماس‌های تصویری و به صورت ویدیو کنفرانس برگزار کند تا کاملاً فضای مشاوره حضوری را شبیه سازی نماید.

مزایای کمک گرفتن از مشاوره آنلاین روانشناسی

مشاوره روانشناسی آنلاین نسبت به مشاوره حضوری مزیت‌هایی دارد که امروزه بسیاری از افراد آن را ترجیح می‌دهند. ما در ادامه به مهم‌ترین فاکتورهای برتری خدمات آنلاین نسبت به حضوری اشاره کرده‌ایم.

کاهش یافتن مقاومت مراجعان

بسیاری از مراجعان نسبت به مراجعه حضوری احساس خوبی ندارند و در برابر روانشناسان و درمانگران احساس معذب بودن می‌کنند. این افراد اغلب یا برای مشاوره اقدام نمی‌کنند یا اینکه در طول جلسات کمتر در مورد مشکلات اصلی خود حرف می‌زنند؛ اما در مراجعه آنلاین تا حدی این مسئله کاهش پیدا کرده و افراد می‌توانند آزادانه‌تر مسائل خود را مطرح نمایند.

صرفه جویی در وقت و هزینه

در بسیاری از مواقع افراد دسترسی نزدیکی به مراکز مشاوره تخصصی ندارند؛ اما مشاوره روانشانسی آنلاین تمام فاصله‌ها را از بین برده و باعث می‌شود که افراد بتوانند از هرجای کشور با بهترین مشاوران و روانشناسان تماس بگیرند. این مسئله با از میان برداشتن بعد فاصله و مسائل مرتبط با رفت و آمد می‌تواند تا حد زیادی باعث صرفه جویی در وقت و هزینه‌های شما شود.

دسترسی آسان‌تر

در مراجعه حضوری متخصصین نمی‌توانند در هر ساعتی در دفتر کار خود حاضر شده و به شما خدمات مشاوره را ارائه دهند؛ اما در مشاوره آنلاین رواشناسی روانشناسی شما آزادی عمل بیشتری دارید و می‌توانید در ساعات مختلف شبانه روز با مرکز مشاوره مورد نظر خود تماس بگیرید و از خدمات مشاوره بهره مند شوید.

نحوه استفاده از خدمات مشاوره آنلاین روانشناسی

برای کمک گرفتن از خدمات آنلاین کافی است در قسمت کامنت‌های مرتبط با هر پست در سایت کامنت بگذارید یا به آدرس تلگرام درج شده در سایت پیام بدهید. روانشناسان و مشاوران متخصص همواره آماده پاسخگویی به سؤالات شما هستند. جهت دریافت خدمات از مرکز مشاوره روانشناسی آواژه کلیک کنید.

موضوعات مشاوره

در مشاوره آنلاین نسبت به مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی محدودیت خاصی برای مطرح کردن موضوعات و مشکلات وجود ندارد. از جمله موضوعاتی که در مورد آن‌ها می‌توانید از خدمات این نوع مشاوره استفاده کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مشاوره کودک : به بررسی مسائل مرتبط با کودک و نوجوان پرداخته می شود. 
  • مشاوره ازدواج و ارتباط با جنس مخالف : مسائل مرتبط با روابط عاطفی و تصمیم گیری برای ازدواج مطرح می گردد.
  • مشاوره جنسی : مشکلات مرتبط با مسائل زناشویی را مورد بررسی قرار می دهد.
  • مشاوره خانواده : تنش‌ها و اختلاف‌های موجود در خانواده مورد بررسی قرار می گیرند.
  • مشاوره روانشناسی : در این جلسات درگیری با انواع اختلالات روان‌شناختی نظیر افسردگی، اضطراب، وسواس، اعتیاد و … پرداخته می شود.
  • مشاوره شغلی : به بررسی مسائل مرتبط با شغل
  • مشاوره تحصیلی : به بررسی مسائل مرتبط با تحصیل می پردازد.

ملاک‌های انتخاب مرکز مشاوره روانشناسی آنلاین

متأسفانه امروزه بسیاری از افراد غیرمتخصص و سودجو در فضای مجازی اقدام به ارائه خدمات مشاوره می‌کنند و در فضاهایی نظیر چت و دایرکت جلسات درمانی برگزار می‌کنند. از آنجایی که هویت این افراد در بسیاری از موارد مشخص نیست بسیار اهمیت دارد که در این باره هوشیار باشید و از هرکسی درخواست کمک نکنید. مطمئن‌ترین افراد کسانی هستند که در مراکز مشاوره معتبر و با مجوز رسمی از سوی نهادهایی نظیر سازمان نظام روانشناسی یا بهزیستی فعالیت می‌کنند و دارای حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد در حوزه روانشناسی هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه های مختلف می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

آیا می‌توان جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی را به حضوری تبدیل کرد؟

بله شما علاوه بر مشاوره روانشناسی آنلاین، می‌توانید با شماره‌های مرکز تماس گرفته و برای جلسه حضوری با درمانگر مورد نظر خود  نوبت مشاوره دریافت کنید.

ممکن است برخی مشکلات حتماً به مشاوره حضوری نیاز داشته باشند؟

بله در برخی شرایط ممکن است درمانگر از شما بخواهد که شیوه جلسات را تغییر داده و به صورت حضوری مراجعه نمایید. برای مثال مادرانی که در مورد مشکلات هوش فرزندشان سوال می‌کنند ممکن است نیاز داشته باشند تا همراه فرزند خود به مرکز مشاوره مراجعه کرده و خدماتی نظیر انجام آزمون‌های هوش و استعدادیابی را از جانب متخصصین دریافت نمایند.

آیا می‌توانیم در مورد مشکلات جنسی به جای خدمات مشاوره حضوری از مشاوره روانشناسی آنلاین استفاده کنیم؟

بله متأسفانه بسیاری از افراد به دلیل مسائلی نظیر شرم و خجالت در مورد مشکلات جنسی خود هرگز از یک متخصص کمک نمی‌گیرند و حتی ممکن است سال‌های سال خود را با این موضوع عذاب دهند. مشاوره آنلاین روانشناسی، به شما کمک می‌کند تا بتوانید آزادانه‌تر مسائل خود را مطرح کنید و در این زمینه راهنمایی‌های مفید را دریافت نمایید.

منبع: مشاوره آنلاین

علائم اعتیاد و نشانه های بیمار معتاد

علائم اعتیاد چه چیزهایی هستند؟ از کجا باید بفهمیم که اعتیاد داریم چطور بفهمیم یکی از نزدیکانمان اعتیاد دارد؟ امروزه مواد متفاوت و جدیدی دست به دست می‌شوند که بسیاری از مردم از خطرات آن‌ها آگاهی ندارند. از همین رو سودجویان این مواد را با عناوینی نظیر لاغرکننده، شادی آور، جوان ساز و سایر مواردی از این دست به فروش می‌رسانند و ممکن است مصرف کننده خود نیز متوجه اعتیادش نشود. علائم اعتیاد به همه مواد مخدر را از سه جنبه باید بررسی کرد. تمامی آن‌ها در این سه جنبه جسمی، روانی و رفتاری بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در ادامه به طور مختصر راه‌های شناسایی نشانه های اعتیاد را آورده‌ایم. برای آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

منبع: علائم اعتیاد و نشانه های بیمار معتاد

ویژگی های مشترک علائم اعتیاد به مواد مختلف

همه مواد اعتیادآور دارای یکسری ویژگی‌های مشترک هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پس از گذشت مدتی از مصرف منجر به بروز اثر تحمل می‌شوند (یعنی با مصرف همان دوزهای قبلی نمی‌توانید به اثرات دلخواه خود دست پیدا کنید).
  • به بروز وابستگی جسمانی و روانشناختی می‌انجامند.
  • در صورت قطع مصرف سندروم محرومیت از مواد ایجاد می‌کنند (مجموعه‌ای از علائم جسمانی و روانشناختی ناخوشایند که مجبور می‌شوید مجددا مواد بکشید).
  • منجر به احساس ولع و تمایل زیاد برای مصرف مجدد می‌شوند.
  • منجر به بیش تحریکی مدارهای دوپامینی در مغز شده و در نهایت باعث می‌شوند که مصرف مواد را نسبت به سایر موارد مهم در زندگی خود در اولویت قرار دهد.

علائم اعتیاد | آشنایی با سه بعد اصلی اعتیاد

اعتیاد به مواد مخدر در 3 سطح جسمانی، روانشناختی و رفتاری بیمار را درگیر خود می‌کند و منجر به بروز علائم مختلف می‌شود (برای درک بهتر مقاله اعتیاد چیست را بخوانید). در ادامه به توضیح هریک از آن‌ها پرداخته‌ایم.

علائم جسمی اعتیاد

همانطور که گفته شد همه مواد مخدر از گل و گراس گرفته تا کراک و هروئین همگی با ایجاد اثر تحمل و تحت تاثیر قرار دادن ساختارهای مغز منجر به وابستگی جسمانی می‌شوند. در نهایت اعتیاد جسمانی به مواد با علائم مختلفی خود را نشان می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بروز تغییراتی در الگوی خواب نظیر دچار شدن به بی‌خوابی یا پرخوابی مفرط
  • بروز تغییراتی در وزن و اشتها
  • احساس رخوت، خستگی مفرط و کمبود انرژی
  • کاهش تعادل حرکتی و سستی کلام
  • قرمزی چشم‌ها ( این علامت بیشتر در اعتیاد به کانابیس‌ها نظیر گل و حشیش دیده می‌شود)
  • تنگ شدن مردمک چشم (بیشتر در اعتیاد به مواد مخدر افیونی نظیر هروئین دیده می‌شود)
  • افزایش آبریزش بینی (بیشتر در اعتیاد به کوکائین دیده می‌شود)
  • ایجاد لکه و مشکلات پوستی مختلف

علائم روانشناختی اعتیاد

یکی از جنبه‌های بسیار مهم اعتیاد وابستگی روانشناختی به ماده مخدر است. این وابستگی باعث می‌شود که هنگام قطع مصرف با علائم روانی ناخوشایندی نظیر بیقراری، اضطراب و افسردگی مواجه شوید که این مسائل خود می‌توانند انگیزه لازم برای ترک را از بین ببرند. علائم روانشناختی که نشان می‌دهند دچار اعتیاد به یک ماده مخدر شده‌اید عبارتند از:

  • کسی که اعتیاد دارد وقتی دچار احساسات ناخوشایند می‌شود به مصرف مواد پناه می برد.
  • به مرور زمان از نظر سلامت روانی افت پیدا کرده و دچار مشکلاتی نظیر اضطراب و افسردگی می‌شود.
  • ممکن است در اثر عوارض ماده مصرفی علائمی نظیر بدبینی و بدگمانی مفرط را بروز دهد.
  • بسیاری از مواد مخدر صنعتی روانگردان‌های توهم زا هستند و در نتیجه ممکن است منجر به بروز انواع علائم روانپریشی نظیر توهم و هذیان شوند.  
  • بیمار معتاد به مرور زمان انگیزه‌های خود را از دست می‌دهد و نسبت به زندگی احساس پوچی می‌کند.  
  • اعتیاد با ایجاد تغییرات جسمانی ناخوشایند اعتماد به نفس فرد را از او گرفته و باعث انزوای اجتماعی می‌شود.

علائم رفتاری یا اجتماعی اعتیاد

کسانی که درگیر اعتیاد می‌شوند به مرور زمان از نظر رفتاری تغییر می‌کنند. همین مسئله اغلب باعث می‌شود که اطرافیان در این باره به آن‌ها مشکوک شوند. البته توجه داشته باشید که نباید صرفا به دلیل دیدن چند نشانه رفتاری به کسی برچسب بزنید و او را متهم به اعتیاد کنید.

در این شرایط باید پیش از هرچیز با یک مشاور اعتیاد مشورت کرده و برای انتخاب بهترین واکنش از او کمک بگیرید. از جمله علائم رفتاری که در مورد وجود اعتیاد هشدار می‌دهند عبارتند از:

  • بروز مشکلاتی در عملکرد تحصیلی، شغلی، اجتماعی و…
  • افزایش دروغگویی و مخفی‌کاری
  • نادیده گرفتن مسئولیت‌های فردی
  • درگیری با قانون
  • بروز تغییر رویه در عادت‌های روزمره

جمع بندی نهایی

در بسیاری از موارد اعتیاد از جایی شروع می‌شود که فکر می‌کنید ماده مصرفی خطری برای سلامتی‌تان ندارد و منجر به بروز اعتیاد نمی‌شود. در حقیقت عدم آگاهی کافی در مورد اعتیاد یکی از عوامل اصلی دچار شدن به این آسیب است. در نتیجه باید همواره اطلاعات خود را از مواد مخدر بالا ببرید و بدون مشورت متخصصین از هیچ گونه دارو یا موادی استفاده نکنید.

توجه داشته باشید که حتی برخی داروهای اعصاب و روان نظیر داروهای آرام بخش بنزودیازپینی اعتیادآور بوده و می‌توانند منجر به بروز وابستگی جسمانی و روانی شوند در نتیجه هرگز از آن‌ها به طور خودسر استفاده نکنید. در صورتی که احساس می‌کنید در پی مصرف یک ماده دچار اعتیاد شده‌اید قبل از هرکاری به یک روانشناس مراجعه کرده و از خدمات مشاوره ترک اعتیاد کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 
 
 

سوالات متداول

آیا گل اعتیاد آور است؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند که گل یا ماریجوانا اعتیادآور نیست. این در حالی است که تفاوت گل با سایر مخدرهای سنتی در این است که علائم جسمانی کمتری برجا می‌گذارد اما این ماده نوعی روانگردان است و از نظر روانشناختی منجر به بروز مشکلات مختلف می‌شود.

منبع: علائم اعتیاد و نشانه های بیمار معتاد

مشاوره شغلی

مشاوره شغلی چیست و به افراد چه کمکی می‌کند؟ انتخاب شغل یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زندگی هر فرد است. با این حال چگونه می‌توانید بفهمید برای چه کاری ساخته شده‌اید و چه شغلی بیشترین بازدهی را برای شما به همراه خواهد داشت؟ عوامل مختلفی نظیر تشویق‌های خانواده، نوع مدرک تحصیلی، علائق شخصی و فشارهای اجتماعی هرکدام ما را به سمتی سوق می‌دهند که ممکن است درنهایت نوعی سردرگمی و تشویش را به همراه داشته باشند. در این شرایط کمک گرفتن از مشاوره تخصصی شغلی به شما کمک می‌کند تا بتوانید دست به انتخاب مناسب‌تری بزنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

منبع: مشاوره شغلی

مشاوره شغلی چیست؟

مشاوره شغلی نوعی از خدمات روانشناسی است که به افراد در زمینه انتخاب شغل و مسیرهای آموزشی کمک می‌کند. مشاوران و روانشناسان در این جلسات به شما آموزش می‌دهند که چگونه با دید وسیع‌تری گزینه‌های پیش روی خود را ببینید، نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و بهترین مسیر را برای زندگی خود انتخاب نمایید

انواع خدمات مرتبط با مشاوره شغلی

در مشاوره شغلی متخصصین از روش‌های مختلفی کمک می‌گیرند تا بتوانند در اتخاذ بهترین تصمیم به مراجعین خودیاری برسانند. از جمله خدماتی که آن‌ها در این جلسات ارائه می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– گرفتن تست‌های شخصیت شناسی و سایر آزمون‌های روانشناسی برای کشف بهتر ویژگی‌ها و علاقه‌مندی‌های فرد

– گرفتن تست‌های استعدادیابی برای فهم بهتر اینکه فرد در چه کاری می‌تواند بیشترین بازدهی را داشته باشد.

– برگزاری جلسات روان درمانی فردی برای کسانی که می‌خواهند شغل خود را عوض کنند و کمک به حل بحران‌ها و تعارض‌های مرتبط با آن

– بررسی سوابق آموزشی و تحصیلی مراجع برای کمک به هدف گزینی‌های بهتر در آینده

– آموزش برخی مهارت‌های شغلی نظیر برقراری ارتباط مؤثر، تمرین مصاحبه موفقیت آمیز و تقویت سخنرانی یا زبان بدن

برای دریافت مشاوره شغلی به چه کسی مراجعه کنم؟

برای اینکه بتوانید در زمینه شغل و حرفه خود از یک فرد مورد اطمینان کمک بگیرید لازم است به افرادی مراجعه نمایید که در این زمینه دارای تحصیلات حرفه‌ای بوده و در این حوزه سابقه فعالیت دارند. داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در گرایش مشاوره یا روانشناسی برای ارائه خدمات مشاوره الزامی است. جهت دسترسی به بهترین متخصصین لازم است که به مراکز مشاوره‌ای مراجعه نمایید که از سازمان نظام روانشناسی یا بهزیستی دارای مجوز هستند.

بهترین زمان برای دریافت مشاوره

مشاوره شغلی تنها به بزرگ‌سالان یا کسانی که فارغ‌التحصیل شده‌اند و به دنبال کار می‌گردند اختصاص ندارد بلکه افراد می‌توانند از سنین پایین‌تر با کشف استعدادهای خود در مسیری حرکت کنند که در نهایت آن‌ها را به سمت یک شغل مناسب هدایت نماید. در نتیجه شما در هر سنی می‌توانید از مشاوره تخصصی استفاده کنید و حتی برای جهت دهی به فعالیت‌های کودک نیز از آن بهره بگیرید. در واقع مشاوره تخصصی شغلی می‌تواند به افراد از سنین پایین تا افراد میان‌سال یا سالمند که درگیر مشکلات پس از بازنشستگی هستند کمک نماید. 

مشاوره شغلی حضوری و غیرحضوری

امروزه با گسترش خدمات غیرحضوری افراد راحت‌تر می‌توانند از جلسات مشاوره کمک بگیرند چراکه از این طریق مراجعان بر بعد زمان و مکان غلبه کرده و می‌توانند در هر زمان و از هرجای کشور با بهترین متخصصین در تماس باشند. از همین رو امروزه بسیاری از مراکز روانشناسی علاوه بر جلسات حضوری امکان مراجعه تلفنی و آنلاین را نیز در انواع زمینه‌ها از جمله مشاوره شغلی برای مراجعین فراهم کرده‌اند. شما متناسب با شرایط و نیازهای خود می‌توانید جلسات حضوری یا غیرحضوری را انتخاب کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

جهت دریافت خدمات از مرکز مشاوره روانشناسی آواژه کلیک کنید.

سؤالات متداول

چه زمانی باید به مشاوره شغلی مراجعه نماییم؟

مشاوره شغلی در موقعیت‌های مختلفی می‌تواند به کمک شما بیاید، برای مثال زمانی که به تازگی به دنبال کار می‌گردید یا وقتی می‌خواهید یک شغل را کنار بگذارید و مسیر جدیدی را آغاز کنید و هم‌چنین زمانی که می‌خواهید استعدادهای خود را در زمینه‌های مختلف کشف کنید استفاده از خدمات مشاوره تا حد زیادی می‌تواند در افزایش کیفیت تصمیم گیری‌های شما مؤثر باشد.

همه می‌گویند گرفتن مدرک دکترا خیلی بهتر از نداشتن آن است. آیا می‌صرفد این‌همه زمان برای گرفتن مدرک صرف کنم؟

هرگز یک راه حل یا یک سبک زندگی مناسب حال همه افراد نیست. ممکن است گرفتن مدرک دکتری در زندگی یک فرد تأثیر بسزایی بگذارد اما برای دیگری ضرورتی نداشته باشد. مشاور شغلی می‌تواند به شما کمک کند که نیازهای منحصر به فرد زندگی خود را بسنجید و متناسب با توانمندی‌های خاصی که دارید در این زمینه بهترین تصمیم را بگیرید.

منبع: مشاوره شغلی

ترک اعتیاد به مواد محرک

ترک اعتیاد به مواد محرک نسبت به ترک مواد مخدر سنتی نظیر تریاک و شیره، تفاوت‌های به خصوصی دارد. در اعتیاد به مواد محرک بیشتر بر فرایندهای روان شناختی تأکید می‌شود و دریافت خدمات روان درمانی از اهمیت بسزایی برخوردار است چراکه این مواد بیش از جسم ذهن افراد را درگیر می‌کنند و آثار روانشناختی مخربی را به جای می‌گذارند که در صورت عدم درمان می‌تواند به اختلالات روانی مزمنی منجر شود. معمولا متخصصان برای ترک اعتیاد به محرک‌ها از روش‌های درمانی شناختی رفتاری، گروه درمانی و مصاحبه انگیزشی استفاده می‌کنند که با بالاترین احتمال ترک و کمترین آسیب همراه هستند. با این حال در ادامه بیشتر درباره روش‌های ترک اعتیاد به مواد محرک توضیحاتی ارائه کرده‌ایم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: ترک اعتیاد به مواد محرک

لزوم ترک اعتیاد به مواد محرک 

مواد محرک نظیر شیشه و کوکایین گروهی از مواد اعتیاد آور هستند که فعالیت سیستم عصبی مرکزی را افزایش داده و از همین رو منجر به احساس افزایش انرژی، سرخوشی مفرط و بیش فعالی می‌شوند. همچنین این مواد با افزایش برخی انتقال دهنده‌های عصبی در مغز به بروز علائمی نظیر توهم و هذیان می‌انجامند. به همین خاطر ممکن است فرد تحت مصرف این مواد چیزهایی ببیند یا بشنود که دیگران آن‌ها را حس نمی‌کنند.

این توهم‌ها ممکن است محتوای خشونت آمیز داشته باشند و فرد را به سمت آسیب زدن به خود یا دیگران بکشانند. همه این‌ها در حالی است که فرد مصرف کننده مواد محرک نمی‌تواند در این شرایط فرق واقعیت و خیال را تشخیص دهد و کنترل چندانی روی رفتار خود ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش‌ها تا پایان مطلب با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

در نتیجه برای مراقبت هرچه بیشتر از خود و اطرافیانتان لازم است که از آثار گرانبار مواد محرک اطلاع داشته باشید و در صورت اعتیاد به آن هرچه زودتر برای ترک اقدام نمایید. توجه داشته باشید که مصرف این مواد در دراز مدت علاوه بر آثار سوء گفته شده می‌تواند به اختلالات روانپریشی نظیر اسکیزوفرنی یا افسردگی دوقطبی بیانجامد و مشکلات پایداری را در زندگی فرد به وجود آورد. این مشکلات در صورت ترک نیز باقی می‌مانند و منجر به آشفتگی‌های زیادی در زندگی فرد می‌شوند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست [/box]

روش‌های ترک اعتیاد به مواد محرک

مواد محرک برخلاف مخدرهای سنتی نظیر تریاک و شیشه هنگام ترک علائم جسمانی چندانی ایجاد نمی‌کنند اما می‌توانند پریشانی‌های روانی زیادی را به وجود آورند که از جمله آن‌ها می‌توان به احساس افسردگی بسیار شدید، اضطراب مفرط، بی‌قراری و تنش اشاره کرد. به همین خاطر در دوران ترک این مواد بسیار اهمیت دارد که از خدمات یک متخصص در حوزه سلامت روان نظیر روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرید. ما در ادامه به روش‌های روانشناختی که در ترک مواد محرک به کار گرفته می‌شود اشاره کرده‌ایم. همچنین شما می‌توانید این درمان‌ها را توسط مجرب ترین روانشناسان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه دریافت نمایید.

درمان شناختی رفتاری

در درمان شناختی رفتاری این گونه تصور می‌شود که رفتارها و هیجانات مخرب در نتیجه افکار تحریف شده ایجاد می‌شوند. از همین رو درمانگران تلاش می‌کنند عقاید زیربنایی مؤثر در مصرف مواد را شناسایی کرده، آن‌ها را به درمانجویان نشان دهند و جایگزین‌های مناسبی برای آن‌ها پیدا کنند. برای مثال برخی افکار که تحت باورهای تسهیل گر شناخته می‌شوند به فرد اجازه می‌دهند در اعتیاد درگیر شده و مصرف را کنار نگذارد. از جمله مشهورترین باورهای تسهیل گر می‌توان به “من معتاد نمی‌شوم”، ” من تفریحی مصرف می‌کنم” و “این مواد اعتیاد آور نیست” اشاره کرد.

گروه درمانی از روش‌های ترک اعتیاد به مواد محرک

گروه درمانی یکی از روش‌های بسیار مؤثر در ترک اعتیاد به انواع مواد است که علاوه بر ترک، به رشد مهارت‌های روانشناختی فرد نظیر اعتماد به نفس و ارتباطات اجتماعی نیز کمک فراوانی می‌کنند. در این گروه‌ها افرادی که تجربه مصرف محرک‌ها را داشته‌اند در کنار هم قرار می‌گیرند و در مورد روش‌هایی که برای ترک به کار برده‌اند به یکدیگر اطلاعات می‌دهند. گروه درمانی‌ها می‌توانند به دو صورت بی رهنمود یا رهنمودی برگزار شوند. در روش بی رهنمود افراد بدون حضور درمانگر دور هم جمع می‌شوند و انجمن‌هایی شبیه به الکلی‌های گمنام را تشکیل می‌دهند اما در روش رهنمودی درمانگر از قبل اهدافی را تعیین می‌کند و سعی می‌کند درمانجویان را در جهت‌های خاصی هدایت کند تا فرایند ترک تسریع شود.

مصاحبه انگیزشی

مصاحبه انگیزشی روشی است که افراد را برای شروع ترک آماده می‌کند. بسیاری از افرادی که مواد مصرف می‌کنند معتقدند به اعتیاد مبتلا نیستند و از همین رو حاضر به انجام هیچ گونه اقدامی در جهت ترک نیستند. در این شرایط مصاحبه انگیزشی می‌تواند به بن بست درمانی خاتمه دهد و آمادگی افراد را برای شروع مراحل درمان بالا ببرد.

روش ماتریکس

روش ماتریکس یکی از پرکاربردترین روش‌های درمانی در ترک اعتیاد به مواد محرک است. ماتریکس در حقیقت رویکردی التقاطی است که در آن درمانگر از روش‌های گوناگون کمک می‌گیرد و خود را به یک روش درمانی خاص محدود نمی‌کند. در نتیجه به ضرورت ممکن است رویکردهای مختلفی نظیر درمان شناختی رفتاری، گروه درمانی، خانواده درمانی و مصاحبه انگیزشی مورد استفاده قرار ‌گیرند.

ترک انواع مواد محرک

در این مقاله به طور کلی به روش های ترک اعتیاد به مواد محرک اشاره شد برای کسب اطلاعات دقیق تر در مورد ترک اعتیاد به هر کدام از مواد محرک می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید.

برای آشنایی بیشتر در زمینه روش های ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ماده مخدر گل یا ماریجوانا [/box]

سؤالات متداول

– آیا گُل نوعی ماده محرک است؟

خیر ماده مخدر گل یا ماریجوانا ماده‌ای است که از گیاه شاهدانه به دست می‌آید و به عنوان نوعی کانابیس طبقه‌بندی می‌شود. بااین حال به دلیل آثار روانی مشابه، درمان‌های به کار رفته در ترک محرک‌ها و ماده مخدر گل مشابه یکدیگر هستند.

منبع: ترک اعتیاد به مواد محرک