avajeh

ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی در زمینه های مختلف خانواده، اعتیاد، ازدواج و ...

avajeh

ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی در زمینه های مختلف خانواده، اعتیاد، ازدواج و ...

اختلاف سنی زیاد در ازدواج

اختلاف سنی زیاد در ازدواج می تواند باعث دور شدن زن و مرد از یکدیگر شود، اما همیشه این موضوع صدق نمی‌کند. و زوج های زیادی هم هستند که با وجود اختلاف سنی زیاد احساس خوشبختی دارند. “سن یک عدد است”، شاید نتوان به طور کامل این حرف را پذیرفت چرا که رفتار، شخصیت، خواست و آرزوها، نیازها و.. هر انسانی به سن او ارتباط مستقیم دارد. پس نادیده گرفتن کامل اختلاف سنی نمی‌تواند شما را به آنچه که می‌خواهید نزدیک کند. اگر خواستگار یا گزینه ازدواجی شما دارای اختلاف سنی زیادی است، پیشنهاد می‌کنیم حتما درباره این مساله بررسی های لازم را به عمل بیاورید. و برای دریافت مشاوره ازدواج اقدام کنید.

بیشتر بخوانید : بهترین سن ازدواج

منبع: اختلاف سنی زیاد در ازدواج

اختلاف سنی زیاد در ازدواج

ازدواج برای هر کسی معنای خاص و به خصوصی دارد، و شما نمی‌توانید از ازدواج تنها یک هدف برای همه آدم ها تعیین کنید. بنابراین درستی یا نادرستی یک ازدواج با وجود اختلاف سنی باید با توجه به هر زن و مردی مورد بررسی قرار بگیرد. چه بسا چنین ازدواجی به برخی توصیه نمی‌شود و برعکس برای دیگری موجبات رشد و پیشرفت خواهد شد. پس اگر به دنبال پاسخی برای ازدواج با کسی هستید که اختلاف سنی زیادی با شما دارد، حتما با دریافت خدمات مشاوره ازدواج می‌توانید تصمیم منطقی تری بگیرید. در ادامه به رایج ترین مشکلات این نوع ازدواج‌ها پرداخته‌ایم.

مشکلات اختلاف سنی زیاد در ازدواج

اختلاف سنی زیاد می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. درک نکردن یکدیگر

زن و مرد نیاز دارند که توسط همسر خود فهمیده شوند و به عبارتی همسرش او را درک نماید. این امر زمانی واقعیت پیدا می‌کند که دختر و پسر ادراک نزدیک به هم داشته باشند، یعنی نسبت به موضوعات مختلفی که در زندگی زناشویی رخ می‌دهد دیدگاه مشابهی داشته و نظرات یکدیگر را پیرامون آن موضوع بشنوند و به شکل منطقی واکنش نشان دهند. وقتی زن و مرد با دامنه اختلاف سنی کم اقدام به ازدواج می‌کنند، معمولا از لحاظ فکری، روحی و جنسی ویژگی‌های مشابهی دارند که باعث می‌شود همدیگر را درک کرده و به خواسته‌های هم احترام بگذارند. این در حالیست که اگر اختلاف سنی زیاد باشد، زن و مرد نمی‌توانند درک صحیحی از هم پیدا کنند و هر کدام افکار و ذهنیت خاصی را نسبت به موضوع پیش آمده نشان می‌دهند.

2. اختلاف سنی زیاد در ازدواج | جابجایی نقش والد و همسری

والدین به دلیل اینکه چند سال بیشتر از فرزندان خود زندگی کرده‌اند و تجارب مختلفی به دست آورده‌اند در مواقعی که فرزندشان دچار اشتباه می‌شود، شروع به پند و اندرز کرده و نقش یک حمایت کننده را ایفا می‌کنند. این نکته در هنگام ازدواج با اختلاف سنی زیاد هم مشاهده می‌شود چرا که وقتی زن یا مرد بزرگتر باشد، قبلا اشتباهاتی را مرتکب شده‌اند که غالبا طرف مقابل که چندسن سال کوچکتر بوده، اکنون مرتکب می‌شود. بنابراین همسران بزرگتر مانند والدین عمل کرده و پند و اندرز می‌دهند.

بیشتر بخوانید : ملاک انتخاب همسر

3. عدم رضایت از رابطه جنسی

موضوع اختلاف سنی زیاد زمانی بسیار مسئله ساز خواهد شد و زمینه را برای خیانت‌های زن یا مرد فراهم می‌آورد که یکی از زوجین دارای سن زیاد بوده و به نوعی دچار سردی و کاهش میل به برقراری روابط جنسی شده باشد. حال همسر دارای سن کوچکتر دارای میل شدید به برقراری رابطه جنسی می‌باشد و چنانچه این نیاز توسط همسر وی برطرف نشود، ممکن است به سمت راه حل‌های مختلف برود که یکی از نتایج منفی این امر، بروز خیانت‌های بعد از ازدواج است.

4. محدود کردن و کنترل یکدیگر

مدتی پس از ازدواج، تاب و تاب‌های اولیه کاهش می‌یابد و زن و مرد با منطق بیشتری به نتایج و پیامدهای ازدواج فکر می‌کنند. وقتی زن و مردی با هم ازدواج نمایند که دامنه اختلاف سنی آن‌ها زیاد باشد، کم کم به این مسئله فکر می‌کنند که همسر جوان‌شان نیاز به همسر هم سن و سال خود دارد و این ذهنیت پیش می‌آید که نکند همسر من در فکر خیانت است و به دیگری گرایش دارد. به همین دلیل نسبت به کوچکترین رفتار همسر حساس شده و می‌خواهد به هر طریقی از کار او سر در بیاورد. به این ترتیب شروع به کنترل کردن همسر خود نموده و ذهنیت شکاکانه‌ای نسبت به رفتارهای همسر کوچکتر خود پیدا می‌کند.

5. احساس شرم و کم شدن جایگاه اجتماعی

وقتی زن یا مرد چندین سال از همسر خود بزرگتر باشد یا به عبارت اختلاف سنی بین آن‌ها زیاد باشد تفاوت در ظاهر آنان قابل مشاهده می‌شود. یکی از زوجین سن بالایی داشته و نسبت به سن خود چهره‌ای فرسوده‌ای دارد و همسر کوچکتر چهره‌ای شاداب و با طراوت خواهد داشت. به این ترتیب به مرور زمان همسر کوچکتر از اینکه در اماکن عمومی با همسر خود که تقریبا سنی نزدیک به والد او را دارد، دیده شود شرمنده شده و خجالت می‌کشد.

6. اختلاف سنی زیاد در ازدواج | نبود انعطاف

اختلاف سنی زیاد در هنگام ازدواج باعث می‌شود دو نفر با دو حالت انعطاف پذیری متفاوت در کنار هم قرار گیرند. یکی از زوجین جوان بوده و انعطاف بیشتری برای تغییر دارد اما آن یکی سن بیشتری داشته و به عبارتی شخصیت وی در طول مدت زمان زیادی که از عمر وی سپری شده، شکل گرفته است. بنابراین نمی‌تواند انعطاف بیشتر از خود نشان دهد. در زیر مقالاتی را که مربوط به انواع اختلاف سنی هستند را می‌توانید بخوانید

ازدواج با مرد کوجکتر

 ازدواج با مرد سن بالا

ازدواج با دختر بزرگتر

با وجود تمامی موارد ذکر شده باز هم دیده می‌شود که دو نفر با اختلاف سنی زیاد زندگی شیرین و بی دغدغه‌ای در کنار هم دارند و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد. همچنین دانستن عواقب ازدواج با اختلاف سنی زیاد می‌تواند در نحوه انتخاب در این تصمیم بزرگ زندگی بسیار موثر باشد ولی برای افرادی که انتخاب خود را کرده‌اند و با فردی بسیار بزرگتر یا بسیار کوچکتر از خود ازدواج کرده‌اند، باید دنبال راهکاری جهت حفظ زندگی بود. در این رابطه می‌توان ازمتخصصین و مشاوارن با تجربه در این زمینه کمک گرفت. 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید و یا از منوی سایت در قسمت درگاه پرداخت اقدام به رزرو وقت نمایید.



عواقب اختلاف سنی زیاد در ازدواج چیست؟

اختلاف سنی زیاد می‌تواند پیامدهای منفی را به همراه داشته باشد از جمله پیامد‌های آن تغییر نقش یکی از زوجین به والد، اختلاف زیاد در خواسته‌ها و نیازهای مختلف، بروز شک و تردید بین زوجین، دلسردی و سرخوردگی از ازدواج است.

منبع: اختلاف سنی زیاد در ازدواج

ازدواج با دختر بزرگتر

ازدواج با دختر بزرگتر هر چند که این روزها از طرف برخی آقایان قابل قبول هست، اما شاهد مخالفت های شدید خانواده ها با این ازدواج هستیم. هنوز هم برای بسیاری از خانواده مساله سن اهمیت زیادی داشته و رضایت به ازدواج پسرشان با دختر خانمی بزرگتر از خودشان را نمی‌دهد. این مخالفت ها به اشکال مختلف به دختر و پسر وارد شده و برای آن ها ناراحتی به بار می‌آورد. اما آیا واقعا ازدواج با دختری بزرگ تر از پسر چه مشکلی می‌تواند ایجاد کند؟ مسلما با بالا رفتن آگاهی شما نسبت به این مساله بهتر می‌توانید درباره این موضوع تصمیم گیری نمایید و یا حتی با خانواده خود و همسر آینده تان به یک دیدگاه منطقی برسید. حتما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره ازدواج استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید : معیار انتخاب همسر

منبع: ازدواج با دختر بزرگتر

ازدواج با دختر بزرگتر از پسر

به این چنین ازدواج‌هایی که در آن‌ها پسران، خانمی با سن بالاتر از خود را به عنوان همسر آینده‌شان انتخاب می‌کنند، ازدواج‌های معکوس گفته می‌شود. آن چه روانشناسان از آن تحت عنوان ریشه اصلی وقوع ازدواج‌های معکوس یاد می‌کنند، عزت نفس پایین در پسران جوان به دنبال شرایط و تصویر ذهنی آن‌ها از خودشان است که منشا این کاهش عزت نفس به دوران کودکی و رفتارهای نادرست انجام گرفته در مقابل کودک از جانب والدین برمی‌گردد. این پسران توانایی به دست گرفتن کنترل یک زندگی آرام و آسوده در کنار یک دختر هم سن و سال خود یا کوچک تر را به عنوان عضوی دائمی در زندگی‌شان نمی‌بینند و همواره خود را محتاج کمک و دستگیری دیگران برای نجات از وضع زندگی کنونی‌شان می‌دانند، بدون اینکه بخواهند دست به کاری بزنند و به اصلاح شرایط موجود بپردازند.

بیشتر بخوانید : اختلاف سنی زیاد در ازدواج

علت تمایل پسران به ازدواج با دختر بزرگتر

ازدواج با دختران بزرگتر با توجه به تعداد سال ها، علل مختلفی دارد، اما گرایش جوانان به ازدواج با دختر بزرگتر دلایلی به طور کلی به شرح زیر است.

1. نداشتن توانایی و قدرت مالی

یکی از تفکراتی که ممکن است پسران جوان را به سمت ازدواج با دختر بزرگتر از خود سوق دهد، سهیم شدن و برخورداری از منافع و جایگاه خوب اقتصادی و اجتماعی این خانم‌هاست. از آنجایی که در این دوره زمانی اغلب زوج‌هایی که تصمیم به زندگی با یکدیگر را می‌گیرند، از مشکلات گوناگون و متعددی در اوایل زندگی، بالاخص مشکلات مالی رنج می‌برند که گاها دیده شده حتی منجر به جدایی و طلاق آن زوج می‌گردد، به همین دلیل پسران نیز جهت یافتن احساس امنیت مالی و تضمین یک زندگی بی دغدغه در زمینه تامین درآمدها و مخارج ماهانه و سالانه تصمیم به ازدواج با دخترانی می‌گیرند که از این نظر در تنگنا نبوده و توانایی مالی خوبی داشته باشند. 

2. ازدواج با دختر بزرگتر | نیاز به حامی

از سایر دلایلی که زمینه ساز ازدواج پسران با دختر بزرگتر از خودشان می‌شود، نیاز آن‌ها به یک حامی عاطفی و توجه به آنان به عنوان فردی که مورد قبول و مهم واقع شده است، می‌باشد. امروزه با پیشرفت و گسترش علم و فناوری و پیدایش شیوه‌های نوین و کارامد در زمینه ارتباطات، تکنولوژی چنان پیشرفتی حاصل کرده که عملا باعث بروز شکافی عظیم در روابط میان اعضای خانواده گردیده است و همین بی بهره بودن و عدم مشارکت و تعامل فعال یک فرد در محیط خانواده به صورت یک حس نیاز و کمبود در ذهن این شخص رسوخ می‌کند و به همین دلیل است که اغلب به دنبال جلب نظر اطرافیان و دریافت محبت از جانب آن‌ها می‌گردند.

چنین پسرانی که در این این گونه محیط‌ها رشد یافته‌اند غالبا مجذوب زنانی می‌شوند که بیشتر به آن‌ها محبت ورزیده، برایشان اهمیت زیادی قائل بوده و اغلب آنان را مرکز توجه و محوریت اصلی تفکر و صحبت‌های خود قرار می‌دهند. اگر این کمبود محبت و توجه بیش از اندازه باشد، ممکن است باعث در نظر گرفتن نقش مادری برای این خانم‌ها شده و از آنان طلب محبت ورزیدن و اختصاص دادن حمایت‌های مادرانه به خود را بکنند.

3. پختگی و با تجربه تر بودن این خانم ها

آن چه که پسران درباره زنان بزرگتر از خود به خوبی می‌دانند و به نوعی همین عامل بوده که نظرشان را به خانم‌های سن بالا جذب کرده، این است که چنین زنانی از تجربه و مهارت لازم جهت اداره و مدیریت یک زندگی به نحو درست و شایسته برخوردارند و می‌توانند مشکلات را به راحتی از سر راه خود و زندگیشان برداشته و آن را به شکلی هدفمند سازماندهی کنند. این‌ها زنانی هستند که از قبل، عاشقی کردن‌ها و شکست عشقی خوردن‌ها را پشت سر گذاشته و هم اکنون به مرحله ثبات و پایایی رسیده‌اند. عواطف و هیجانات رفتاری ناگهانی بر طرز فکرشان تاثیر نگذاشته و تحت نفوذ آن‌ها نیز قرار نمی‌گیرند در نتیجه به سرعت احساساتی نشده و قادرند به سادگی شرایط را کنترل کنند و با دست گرفتن زمام امور، آن‌ها را به مرحله انجام می‌رسانند.

بیشتر بخوانید : بهترین سن ازدواج

مشکلات ازدواج با دختر بزرگتر

همانطور که می‌دانید، رشد فکری و جسمی پسران در سال‌های دیرتری از عمرشان نسبت به دختران تکامل می‌یابد؛ بنابراین لازم است که فرد پیش از گرفتن چنین تصمیم مهم و سرنوشت سازی که زندگی مشترک یک عمر او را پایه ریزی می‌کند، شرط عقل را فراموش نکرده و تا رسیدن خود به سن بلوغ از دست زدن به چنین انتخابی پرهیز کرده و شتاب زده عمل نکند. بهترین حالت این است که هنگام ازدواج، پسران چند سال از دختران بزرگتر باشند و تا جای ممکن هر دو در یک سطح از درک، شعور و تحصیلات قرار داشته باشند. تحقیقات و بررسی‌ها نشان داده‌اند که اگر میزان اختلاف سنی بین دختر و پسر هنگام ازدواج متعادل باشد، احتمال طلاق و جدایی در آن‌ها هم افزایش خواهد یافت.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.


سوالات متداول

آیا ازدواج با دختر بزرگتر صحیح است؟

اگر چه امروزه ازدواج پسران با دختران بزرگتر از خودشان بسیار زیاد شده اس ولی این موضوع دلیل بر صحیح بودن این انتخاب نیست. در کنار این موضوع گاهی دو نفر هر چند با وجود بزرگتر بودن خانم از لحاظ فکری در سطح مشابهی قرار دارند و می‌توانند سال‌ها در کنار هم خوشبخت باشند، ولی به طور کلی چنین ازدواجی پیشنهاد نمی‌شود و در صورت اصرار به آن مراجعه به مشاوران ازدواج برای ارائه راهکارهای مناسب جهت داشتن یک زندگی موفق ضروری است. 

ازدواج با دختر بزرگتر چه پیامدهایی دارد؟

ازدواج با دختر بزرگتر بعد از چندسال می‌تواند هم برای دختر و هم برای پسر سرخوردگی ایجاد کند چرا که اغلب این ازدواج‌ها توسط پسرانی که به دنبال حامی هستند نه همسر انجام می‌شود.

منبع: ازدواج با دختر بزرگتر

بهترین سن ازدواج

بهترین سن برای ازدواج مورد بحث بسیاری از متخصصان خانواده و سایر افراد صاحب نظر بوده و هست. عوامل مختلفی مثل نیازهای جنسی و نیازهای روانی در زمان مناسب برای تشکیل زندگی مشترک دخیل هستند. اما این روزها مساله بزرگی که جوانان با آن روبرو اند، توانایی و قدرت تامین مالی است. این موضوع آنقدر در ذهن جوانان دغدغه ایجاد کرده که خیلی اوقات شاهدیم که به سایر مسائل توجهی نمی‌شود؛ همین موضوع احتمال شکست و طلاق را بالا می‌برد. بنابراین علارغم توانایی مالی، شما باید به سن و درک مناسبی از زندگی رسیده باشید تا بتوانید مسئولیت گرداندن یک زندگی را به عهده بگیرید. برای پی بردن به بهترین سن ازدواج خودتان حتما از خدمات مشاوره ازدواج استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : معیار های انتخاب همسر

منبع: بهترین سن ازدواج

بهترین سن ازدواج بر اساس سن تقویمی

بهترین سن برای ازدواج چه زمانی است؟ متخصصان در جواب به این سوال این مسئله را مطرح می‌کنند که همه افراد بالغ توانایی ازدواج را دارند اما آنچه که بیش از سن تقویمی بر کیفیت زندگی زناشویی تاثیر می‌گذارد میزان بلوغ عاطفی و روانشناختی در فرد است. نکته حائز اهمیت این جاست که میزان بلوغ روانی همیشه با سن ارتباط مستقیم ندارد. به عبارتی دیگر ممکن است فردی با سن کم به پختگی کافی برای ازدواج برسد اما فردی دیگر با سنی بیشتر از او از بلوغ روانشناختی کافی برای تشکیل خانواده برخوردار نباشد. موارد زیر نشانه‌هایی از وجود بلوغ روانشناختی و عاطفی کافی در فرد هستند.

  • برخورداری از استقلال مالی و هیجانی
  • برخورداری از مهارت همدلی کافی
  • داشتن اعتماد به نفس کافی برای اداره یک خانواده
  • تسلط کافی روی هیجانات و توانایی کنترل خشم
  • برخورداری از انعطاف پذیری روانی و شنیدن نظرات مخالف
  • داشتن توانایی کافی برای سازگاری با شرایط مختلف
  • داشتن درک درست از جنس مخالف
  • توانایی حل مسئله و مدیریت مشکلات خانواده در زمان بحران

نکته بسیار مهم این است که ارزیابی میزان بلوغ روانشناختی برای همه افراد کار آسانی نیست. روانشناسان در جلسات مشاوره قبل از ازدواج با انجام مصاحبه‌ها یا گرفتن آزمون‌های روانشناختی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت تر این موضوع را بفهمید و تصمیم گیری معقولانه تری داشته باشید.

بیشتر بخوانید : ازدواج در سن بالا

عوامل موثر بر سن ازدواج

تعیین کردن یک سن خاص به عنوان سن مناسب برای ازدواج همه افراد نمی‌تواند نظری کارشناسانه باشد. در واقع هر فرد متناسب با شرایط، ملاک‌ها و هدف‌هایی که در زندگی دارد در یک زمان خاص از زندگی می‌تواند برای ازدواج آماده شود. از جمله عواملی که بر این موضوع تاثیر می‌گذارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

1- رشد جسمی و جنسی

بلوغ جسمانی و رسیدن به رسش جنسی یکی از ابتدایی ترین ملاک‌ها برای ازدواج است. ازدواج کردن افرادی که هنوز به بلوغ نرسیده‌اند نمونه‌ای از کودک همسری است و می‌تواند آسیب‌های روانشناختی بسیاری را برای فرد به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید : ازدواج زودرس

2- بهترین سن ازدواج با توجه به کم شدن فاصله سنی با فرزندان

تولد فرزندان یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار بر سن ازدواج است. افرادی که دوست دارند فرزندانشان اختلاف سنی کمتری با آن‌ها داشته باشند اغلب در سنین پایین تر ازدواج می‌کنند. همچنین این موضوع تا حد زیادی به توانمندی‌های جسمانی بدن زن و مرد نیز ارتباط دارد. قدرت باروری زنان بعد از 40 سالگی تا حد زیادی کاهش می‌یابد و همچنین احتمال بروز خطاهای ژنتیکی برای افرادی که در سنین بالا باردار می‌شوند بیشتر است. در نتیجه همین عوامل باعث می‌شود که بازه زمانی 20 تا 35 سالگی بهترین بازه زمانی برای ازدواج و تولد فرزند شناخته شود.

3- استقلال طلبی

در جامعه امروز افرادی که بخواهند زندگی مستقل و خودساخته‌ای داشته باشند به زمان بیشتری نیاز دارند چرا که به دست آوردن شغل و جایگاه اجتماعی مناسب نیازمند گذراندن تکالیف گوناگونی است که از جمله آن‌ها می‌توان به تحصیلات دانشگاهی و خدمت سربازی برای پسران اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : اختلاف سنی زیاد در ازدواج 

4- بهترین سن ازدواج برای کاهش فشار نیاز جنسی

بدون شک تامین نیازهای جنسی یکی از انگیزه‌های مهم برای ازدواج است اما همه آن نیست. توانایی مدیریت این نیاز در دوران مجردی به شما کمک می‌کند تا بتوانید آگاهانه تر تصمیم بگیرید و از انتخاب‌های عجولانه بپرهیزید. با این حال نبود مجرایی سالم برای ابراز این انرژی درونی می‌تواند در زمان ازدواج تا حد زیادی تاثیر گذار باشد.

5- رسیدن به شناختی از خود و جهان

قبل از ازدواج و آشنایی با فردی دیگر ابتدا باید به شناخت کافی در مورد خود برسید. در واقع لازم است بدانید چه کسی هستید؟ از زندگی چه می‌خواهید؟ و چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟ شاید این سوال‌ها در ظاهر ساده به نظر بیایند اما بسیاری از افراد در اواسط دوران جوانی هم نمی‌توانند به آن‌ها پاسخ دهند و در زندگی احساس سردرگمی می‌کنند. هرچقدر خودآگاهی دیرتر اتفاق بیافتد دستیابی به آمادگی روانی برای ازدواج نیز به همان اندازه به تعویق می‌افتد. برای آشنایی با معایب بالا رفتن سن ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.



بهترین اختلاف سنی بین زن و مرد چند سال است؟

بزرگتر بودن مرد در حدود 3 الی 4 سال معمولا به عنوان اختلاف سنی نرمال و ایده آل در نظر گرفته می‌شود. با این حال اختلاف سنی مناسب امری نسبی است و می‌تواند متناسب با ویژگی‌های منحصر به فرد هر زوج تغییر کند.

منبع: بهترین سن ازدواج

تست اعتیاد به متادون

آیا روش‌های تست متادون را می‌شناسید؟ متادون، از مواد اعتیادآور صنعتی و گروه شبه مخدرها به شمار می‌آید. این ماده مخدر به شکل قرص، شربت و پودرهای کریستالی سفید وجود دارند. متادون درمان پزشکی دارد و به عنوان مسکن و داروی ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد اما امروزه بسیاری از افراد برای ترک اعتیاد خود، خودسرانه اقدام به مصرف آن کرده و در نتیجه به خود متادون اعتیاد پیدا می‌کنند. در بسیاری از موقعیت‌های اجتماعی همچون استخدام و ازدواج، لزوم تست اعتیاد و متادون وجود دارد. در ادامه مقاله به بررسی کامل تست متادون و دلایل منفی منفی شدن تست می‌پردازیم. برای آشنایی با بهترین روش‌های ترک اعتیاد به متادون تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. برای دریافت خدمات ترک اعتیاد کلیک کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید :  اعتیاد چیست  [/box]

منبع: تست اعتیاد به متادون

کاربرد متادون

متادون، مسکن و مواد اعتیادآور صنعتی است که از آن برای رهایی از تریاک، هروئین و گاهی اوقات برای تسکین درد استفاده می‌شود. مدت تاثیر داروی متادون حدود 24 الی 48 ساعت و هروئین حدود 2 الی 3 ساعت است که زمان اثربخشی بیشتری دارد و پزشک فقط در شرایط خاص و دوز کم آن را برای بیمار تجویز می‌کند.

بنابراین دارو به دلیل وابستگی زیاد و اعتیادی که برای مصرف کننده ایجاد می‌کند باید با تجویز پزشک مصرف شود. برای بیمارانی که از لحاظ جسمی و سنی توانایی ترک را ندارند یا بیماری خاصی دارند و به دلیل توان بدنی ضعیف و اینکه برای آن‌ها امکان سم زدایی برای ترک وجود ندارد، می‌توان داروی متادون را با تجویز پزشک جایگزین مواد مخدر مصرفی کرد. برای آشنایی با علائم اعتیاد به متادون کلیک کنید.


تست متادون چگونه انجام می شود؟

تست متادون به 2 صورت آزمایشگاهی و غربالگری صورت می‌گیرد. احتمال خطا در این تست وجود دارد به همین جهت بهتر است از طریق تست‌های آزمایشگاهی اقدام کرد چرا که درصد خطا و تقلب نسبت به کیت‌های تشخیص متادون کمتر است. تست متادون به شیوه‌های متفاوتی انجام می‌شود که در زیر به این شیوه‌ها اشاره کرده‌ایم.

1. تست ادرار متادون

تست ادرار روشی ارزان و رایج می‌باشد که البته در آن امکان خطا وجود دارد به طوری که با مصرف بعضی از داروهای درمانی یا نوشیدن آب زیاد می‌توان نتیجه تست را تغییر داد. با نوشیدن آب زیاد ادار فرد رقیق شده و به دلیل رنگ و شفافیت ادرار، احتمال دارد نمونه پذیرفته نشود که قطعا دقت انجام تست در آزمایشگاه های معتبر و مورد تایید بالاتر است. متادون تا 3 روز بعد از مصرف در ادرار قابل تشخیص بوده و احتمال دارد شخص برای منفی شدن تست خود در این مدت متادون مصرف نکند.

2. تست اعتیاد به متادون با موی سر

با وارد شدن ماده مخدر به بدن، تمام سلول‌ها از فولیکول‌های موی سر گرفته تا ناخن‌ها به آن آلوده می‌شوند. تست موی سر، آزمایش آسان و مطمئنی است و در صورتی که شخص موهای سرش را کوتاه نکند، این تست مصرف متادون در حدود 90 روز گذشته را نشان می‌دهد. ضمن اینکه نمونه مو جهت تست را می‌توان از قسمت‌های دیگر بدن هم تهیه کرد.

اندازه لازم جهت تست مو کمتر از 2 و نیم الی 4 سانتی متر از ریشه می‌باشد. اعتبار و دقت این تست بیشتر از تست ادرار بوده و احتمال تقلب در آن بسیار کمتر از شیوه‌های دیگر است. همچنین این تست نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی دارد و به همین خاطر هزینه آن بیشتر از شیوهای دیگر است. در تست مو می‌توان علاوه بر وجود متادون، مقدار آن را نیز نشان داد که این مزیت در تست‌های دیگر وجود ندارد.

3. روش تست با تعریق

تست تعریق شیوه آسانی است. با این تست، امکان تشخیص مصرف متادون با گذشت چند هفته هم ممکن می‌باشد. البته اگر فرد تعریق زیادی داشته باشد، امکان دارد که در انجام تست مشکل ایجاد شده و تشخیص مدت زمان مصرف متادون را از بین ببرد.

4. روش تست با بزاق

تست بزاق روش جدیدتری برای تشخیص مصرف متادون می‌باشد. این تست شیوه آسانی است که نیاز به آزمایشگاه ندارد. در این تست، بزاق فرد توسط کارشناس گرفته می‌شود و احتمال تقلب در آن کم است. تست بزاق شیوه‌ای عالی برای سنجش استفاده اخیر شخص بوده و امکان پی بردن به چند ماده مخدر به صورت هم زمان را نیز دارد. در این تست امکان تشخیص مصرف متادون با گذشت تقریبا 24 ساعت وجود دارد و نتیجه تست چند دقیقه‌ای آماده می گردد.

5. تست متادون با کیت

کیت تست متادون، روش غربالگری محسوب می‌شود که در آن احتمال خطا به مراتب بیش از روش‌های آزمایشگاهی است. زمان تشخیص متادون با کیت 72 ساعت پس از مصرف است که کیت را با قرار دادن در ادرار تست می‌کنند. نیازی نیست ناشتا باشید و در هر زمان از شبانه روز می‌توانید این تست را انجام دهید. توجه کنید هر کدام از نوارهای تستی باید یک بار مصرف شوند.

برای استفاده از این کیت‌ها، باید یک عدد نوار را در داخل مقداری از نمونه ادرار شخص (تقریبا 1 سانتی متر) قرار داده و 15 ثانیه صبر کنید. اگر سطح متادون بالاتر از 300 نانوگرم در میلی لیتر شد جواب مثبت است. نوار باید 15 ثانیه در نمونه قرار گرفته و پیش از خواندن نتیجه 5 دقیقه بر روی سطح صاف غیر جاذبی باشد. شرح جواب تست در 1 دقیقه ابتدایی یا 10 دقیقه بعد ایجاد خطا می‌کند و به طور کلی می‌توان گفت که البته امکان خطای تکنیکی در این تست وجود دارد. در صورت مثبت شدن تست حتما برای ترک متادون اقدام کنید.


علل منفی شدن تست اعتیاد به متادون

نتیجه منفی تست به معنای عدم اعتیاد فرد نمی‌باشد. هر آزمایشی احتمال خطا دارد و با برخی روش‌ها می‌توان نتیجه آن را تغییر داد. از علل منفی شدن تست از طریق نمونه ادرار می‌توان به  تغییر در سطح ph ادرار از طریق افزودن خون، جوهر لیمو، سفید کننده و… اشاره کرد. همچنین استفاده از رقیق کننده‌ها در ادرار بر روی نمونه آن تاثیر می‌گذارد. تقلب در نمونه ادرار راه دیگری برای تغییر تست است؛ برای مثال با وجود حضور نمونه گیر شخص بیمار می‌تواند از طریق تخلیه سرنگی که نمونه فرد سالمی است به داخل ظرف نمونه تقلب کند.

از علل دیگر منفی شدن تست اعتیاد به متادون می‌توان مصرف بی 2، مصرف داروهای ادرارآور، نوشیدن آب زیاد، فاصله زمانی و تداخلات دارویی را نام برد. در قضیه تداخل دارویی توجه داشته باشید که مصرف برخی داروها می‌تواند مقدار متادون خون را افزایش دهد پس اگر دارویی استفاده می‌کنید آن را به مسئول آزمایشگاه اطلاع دهید. برای آشنایی با سایر انواع تست اعتیاد کلیک کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید :  ترک اعتیاد به متادون در خانه  [/box]


برای دریافت مشاوره در زمینه متادون و تست تشخیصی اعتیاد به متادون می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید. 


سوالات متداول


آیا متادون در آزمایش اعتیاد ازدواج رویت می‌شود؟

خیر مگر تست اختصاصی متادون گرفته شود. در آزمایش ازدواج تنها مشتقات مورفین ارزیابی می‌گردد که شامل متادون نیست.

آیا احتمال مرگ با مصرف متادون وجود دارد؟

بله گاهی اوقات استفاده خودسرانه و در دوز بالا سبب مرگ می‌شود. به همین دلیل ضروری است که مصرف آن تحت نظر پزشک متخصص انجام گیرد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: تست اعتیاد به متادون

تست اعتیاد به تریاک

تست تریاک از مهم‌ترین و شایع‌تر ین تست‌های قبل ازدواج و استخدام در مراکز عمومی است. تریاک یکی از قدیمی‌ترین و ارزان‌ترین مواد مخدری است که عمدتاً توسط افراد مصرف می‌شود. اصلی ترین ماده شیمیایی که در تریاک وجود دارد مورفین است و 11 تا 16 درصد تریاک را ماده مورفین تشکیل می‌دهد. مصرف طولانی مدت این ماده منجر به ایجاد مقاومت در بدن و در نتیجه اعتیاد می‌شود. از آنجایی که مصرف تریاک در جامعه شیوع نسبتاً بالایی دارد، بسیاری افراد برای انجام فعالیت‌هایی نظییر ازدواج، استخدام و… نیاز به انجام تست عدم اعتیاد دارند. اگر نیاز به دانستن اطلاعات بیشتری در ارتباط با تست تریاک دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در ادامه مقاله به بررسی کامل راه‌های ترک تریاک می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

منبع: تست اعتیاد به تریاک

تست تریاک 

ماده اصلی تریاک مورفین است که خاصیت تسکین دهی دارد. این ماده در تمام آزمایش‌ها و تست‌های اعتیاد قابل تشخیص است. به طور کلی آزمایش تشخیص اعتیاد چه ماده تریاک باشد یا هر ماده دیگری باید توسط یک پزشک یا متخصصین بهداشت روان انجام شود. در سال‌های اخیر علاوه بر روش‌های سنتی تشخیص مواد، ارزیابی‌های روانی هم انجام می‌شود. در نتیجه یک تشخیص کامل برای تست اعتیاد که می‌تواند اعتیاد به تریاک باشد یا ماده دیگر، توسط چندین متخصص از جمله پزشک، روان‌پزشک و یا روان‌شناس انجام می‌شود. برای آشنایی با علائم اعتیاد به تریاک کلیک کنید.


تفاوت تست تریاک با سایر تست‌های اعتیاد

اولین نکته‌ای که ممکن است به ذهن شما خطور کند این است که آیا تفاوتی بین تست تریاک و سایر مواد مخدر وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ باید گفت به دلیل وجود میزان نسبتاً بالای ماده مورفین در تریاک تمام آزمایش‌هایی که برای تشخیص مورفین به کار می‌روند قابلیت تشخیص تریاک را هم دارند. در واقع تمام مواد هم خانواده تریاک مانند شیره، هرویین، کراک، مورفین و حتی کدئین را می‌توان به یک صورت تشخیص داد. درحالی که برای تشخیص سایر مواد مخدر مانند آمفتامین‌ها، شیشه، حشیش، گل و… آزمایشات متفاوتی نسبت به تریاک و مواد هم خانواده آن انجام می‌شود. 

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست [/box]


انواع تست مصرف تریاک

قدیمی‌ترین و شایع‌ترین روش‌هایی که برای تست تریاک استفاده می‌شود از راه آزمایش خون و ادرار است. همچنین جدیدا روش‌هایی به وجود آمده که نسبت به آزمایش خون و ادرار شیوع کمتری دارد اما در شرایط خاصی از این روش‌ استفاده می‌شود که عبارت‌اند از آزمایش بزاق، عرق و آزمایش نمونه مو. با این حال با توجه به این که پاسخ تست آزمایش خون و بزاق به دلیل اینکه تنها پس از چند ساعت مصرف تریاک اعتبار دارند، معمولاً کمتر استفاده می‌شوند.

از آنجایی که اثر مصرف تریاک تا چند روز در ادرار باقی می‌ماند معمول‌ترین تست تشخیص اعتیاد، استفاده از نمونه ادرار است. مواد هم خانواده تریاک مانند هرویین، مورفین و متادون معمولا 2 تا 10 روز در ادرار قابل تشخص هستند. با این حال دقت آزمایش همیشه به صورت 100 درصد صحیح نیست. دقیق ترین روش تست تریاک استفاده از نمونه مو است، اما با توجه به گران بودن این تست، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آشنایی با سایر انواع تست اعتیاد کلیک کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد در خانه [/box]


آیا می‌توان نتیجه آزمایش اعتیاد به تریاک را منفی کرد؟

باتوجه به نقش کلیدی اعتیاد در سلامت جسم و روان، شاید اولین فکری که به ذهن بسیاری از افراد معتاد خطور می‌کند منفی کردن پاسخ تست اعتیاد است. منفی کردن پاسخ تست تریاک و به طور کلی هر ماده مخدری به راحتی و سادگی قابل انجام نیست. یکی از شایع‌ترین روش‌هایی که برخی افراد از آن استفاده می‌کنند قطع مصرف ماده مخدر در یک دوره چند روزه است. همانطور که گفته شد مواد هم خانواده تریاک به طور میانگین 2 تا 10 روز در بدن باقی می‌مانند.

با این حال مهم‌ترین عاملی که برای ماندگاری مواد در بدن وجود دارد، میزان مصرف ماده تریاک است. به عنوان مثال ممکن است برای شخصی که به صورت تفننی مصرف می‌کند سه روز و برای شخصی که سالیان سال اعتیاد داشته این عدد به 10 روز برسد. پس یکی از روش‌های منفی کردن پاسخ تست تریاک که به راحتی هم امکان پذیر نیست، عدم مصرف موقت ماده مخدر تریاک است.

 بهترین راه برای منفی کردن پاسخ تست اعتیاد بیرون ریختن این مواد از بدن است، اما همانطور که می‌دانید انجام این کار به سادگی و راحتی قابل انجام نیست. با این‌حال روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند در این امر موثر واقع شوند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. نوشیدن زیاد آب و رقیق کردن نمونه آزمایش

2. مصرف داروهای جایگزین مانند متادون و B2

3. ورزش کردن

4. تعویض نمونه آزمایش

5. تغییر PH نمونه ( به وسیله افزودن موادی مانند بزاق، منی، اشک، آبلیمو، ناخن، خون و یا سایر مواردی که PH خون را تغییر می‌دهد)

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد [/box]


برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی می توانید از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.


سوالات متداول

آیا با یک بار مصرف کردن تریاک به آن اعتیاد پیدا می‌کنیم؟

مصرف مواد مخدر چه به صورت کوتاه مدت و چه به صورت بلند مدت تاثیرات مختلفی بر روان و جسم انسان می‌گذارند، به طوریکه حتی با یک بار مصرف مواد تغییراتی در مغز و بدن انسان صورت می‌گیرد. این مسئله نشان دهنده آن هست که حتی یک بار مصرف مواد مخدر می‌تواند بر بدن و مغز انسان تاثیر منفی بگذارد.

آیا می‌توان پاسخ آزمایش تریاک را منفی کرد؟

بله راهکارهای متعددی وجود دارد که افراد به وسیله آن‌ها پاسخ تست اعتیاد خود را منفی می‌کنند. از این روش‌ها می‌توان به تعویض نمونه، جایگزین کردن دارو، رقیق کردن ادرار و غیره اشاره کرد. اما با اقدامات سختگیرانه ازمایشگاه ها این روش ها نتیجه بخش نیست، پس اگر مجبور به آزمایش هستید حتما برای ترک تریاک اقدام کنید.

اگر پس از منفی بودن تست نیز همچنان به فرد مشکوک بودیم چه باید بکنیم؟

اگر فکر می‌کنید که فرد با استفاده از روش‌هایی تست اعتیاد خود را منفی کرده، به یک روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد مراجعه نمایید تا شما را در این زمینه راهنمایی کند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: تست اعتیاد به تریاک